Return to Video

מבוא לתקשורת שאיננה אלימה DVD 1 חלק 1: המטרה של תקשורת שאיננה אלימה (מקרבת) וביטוי הבחנות ורגשות

  • 0:04 - 0:07
    מבוא לתקשורת מקרבת (שאיננה אלימה) עם מרשל ב. רוזנברג, PhD
  • 0:08 - 0:12
    המצגת הבאה לקוחה מתוך סדנת מבוא באורך יום אחד אשר התקיימה בסן פרנסיסקו, קליפורניה באפריל, 2000
  • 0:13 - 0:19
    חלק 1: מטרתה של תקשורת מקרבת והבעת הבחנות ורגשות
  • 0:23 - 0:24
    אך ראשית הרשו לי
  • 0:24 - 0:26
    להבהיר את המטרה של
  • 0:27 - 0:29
    תקשורת שאיננה אלימה.
  • 0:30 - 0:33
    מטרתה היא לעזור לכם לעשות
  • 0:33 - 0:36
    את מה שאתם או אתן כבר יודעות לעשות.
  • 0:36 - 0:37
    ובכן, למה אנחנו צריכים ללמד אתכם לעשות היום
  • 0:38 - 0:39
    משהו שאתם כבר יודעים לעשות?
  • 0:39 - 0:43
    מפני ש… לעיתים אנו שוכחים לעשות זאת.
  • 0:43 - 0:48
    אנו שוכחים כי חונכנו לשכוח.
  • 0:48 - 0:50
    בכן, מהו הדבר הזה שאני מדבר עליו
  • 0:50 - 0:52
    שאנו כבר יודעים כיצד לעשות אותו?
  • 0:52 - 0:56
    מטרת התהליך הזה היא לעזור לנו
  • 0:56 - 0:58
    להתחבר באופן שמאפשר
  • 0:58 - 1:01
    נתינה טבעית.
  • 1:02 - 1:04
    מאפשר נתינה טבעית.
  • 1:04 - 1:07
    למה אני מתכוון כשאני אומר "נתינה טבעית"?
  • 1:07 - 1:10
    הרשו לי לבצע עבורכם שיר שיבהיר
  • 1:10 - 1:13
    מה הכוונה מאחורי "נתינה טבעית".
  • 1:26 - 1:28
    # לעולם איני מרגיש
  • 1:28 - 1:30
    יותר שניתן לי
  • 1:30 - 1:33
    מאשר מתי שאת לוקחת ממני
  • 1:35 - 1:38
    כשאת מבינה את האושר שאני מרגיש
  • 1:39 - 1:41
    לדאוג לך.
  • 1:42 - 1:45
    ואת יודעת שהנתינה שלי לא נעשתה
  • 1:47 - 1:49
    כדי שתישארי חייבת,
  • 1:50 - 1:52
    אלא בגלל שאני רוצה לחיות
  • 1:52 - 1:54
    את האהבה
  • 1:54 - 1:57
    שאני מרגיש עבורך
  • 1:59 - 2:01
    לקבל עם חן
  • 2:02 - 2:05
    היא אולי הנתינה הגדולה ביותר.
  • 2:07 - 2:09
    אין דרך בה אוכל
  • 2:10 - 2:12
    להפריד ביניהם.
  • 2:15 - 2:21
    כשאת נותנת לי, אני נותן לך את קבלתי
  • 2:22 - 2:25
    וכשאת לוקחת ממני
  • 2:25 - 2:29
    אני מרגיש כל כך שניתן לי #
  • 2:37 - 2:38
    כולכם מכירים את הנתינה הזו.
  • 2:38 - 2:41
    כולכם יודעים כיצד לעשות אותה.
  • 2:41 - 2:44
    ובזה אני מעוניין,
  • 2:44 - 2:47
    לזכור להישאר באותה איכות של נתינה
  • 2:48 - 2:51
    מרגע לרגע בכל חיבור.
  • 2:51 - 2:54
    אך אנחנו גם יודעים שקל לאבד אותה.
  • 2:54 - 2:57
    קל לאבד את אותו חיבור,
  • 2:57 - 2:59
    כך שבמקום
  • 2:59 - 3:01
    להנות מאותה איכות של נתינה,
  • 3:01 - 3:03
    שהיא אפשרית בכל רגע,
  • 3:03 - 3:05
    בכל חיבור שיש לנו.
  • 3:05 - 3:09
    למרות שאיכות הנתינה הזו היא מתנה נהדרת, אנו שוכחים.
  • 3:10 - 3:12
    ובמקום לשחק את המשחק שעליו מדבר אותו שיר
  • 3:13 - 3:16
    שאני מכנה "לעשות את החיים נהדרים".
  • 3:16 - 3:19
    המשחק המהנה ביותר שאני שמעתי עליו.
  • 3:19 - 3:21
    במקום זה, אנו מבלים הרבה זמן
  • 3:21 - 3:24
    בלשחק משחק אחר
  • 3:24 - 3:26
    אשר נקרא "מי צודק?"
  • 3:26 - 3:29
    האם שיחקתם אי פעם במשחק הזה?
  • 3:29 - 3:32
    [צחוק]
  • 3:34 - 3:36
    זה משחק שבו כולם מפסידים,
  • 3:36 - 3:38
    האין זה מדהים,
  • 3:38 - 3:40
    שכולנו מכירים את איכות הנתינה
  • 3:41 - 3:42
    שעליה מדבר השיר הזה?
  • 3:43 - 3:45
    היא אפשרית בכל רגע נתון,
  • 3:46 - 3:48
    אנו... אנו... אנו רואים
  • 3:48 - 3:50
    שזה הדבר המעשיר ביותר שאנו יכולים לעשות,
  • 3:51 - 3:55
    ובחלק משמעותי בחיינו אנחנו מבלים בלשחק "מי צודק?"
  • 3:55 - 3:57
    עכשיו המשחק של "מי צודק"
  • 3:57 - 3:59
    מערב שניים מבין הדברים
  • 3:59 - 4:02
    הנוראיים ביותר שנקרו על דרכם של בני האנוש.
  • 4:02 - 4:05
    הראשון - ענישה.
  • 4:05 - 4:06
    כי אם את\ה טועה
  • 4:07 - 4:08
    במשחק של "מי צודק?"
  • 4:08 - 4:11
    מגיע לך "לסבול".
  • 4:11 - 4:13
    האם אתם יכולים לדמיין לעצמכם רעיון יותר שטני
  • 4:13 - 4:15
    כשיטה לחנך אנשים?
  • 4:17 - 4:21
    אז... אם לא נמנעתם מענישה עד עתה,
  • 4:21 - 4:22
    אני בטוח שעד סוף היום הזה,
  • 4:23 - 4:25
    זה כבר לא יהיה חלק מהמודעות שלכם.
  • 4:25 - 4:27
    אין יותר ענישה.
  • 4:27 - 4:28
    לא תענישו במשפחות שלכם,
  • 4:29 - 4:33
    ניפטר מענישה עבור פושעים, זה רק מגביר את האלימות,
  • 4:33 - 4:35
    אנו נמצא דרכים אחרות להתמודד עם מדינות אחרות
  • 4:35 - 4:37
    מלבד ענישה.
  • 4:37 - 4:39
    אין יותר ענישה.
  • 4:40 - 4:43
    אין יותר תגמול.
  • 4:43 - 4:45
    זה אותו המשחק.
  • 4:46 - 4:47
    זה חלק מאותו משחק של "מי צודק".
  • 4:47 - 4:49
    אם אתה צודק תקבל תגמול.
  • 4:49 - 4:51
    אם אתה טועה יענישו אותך.
  • 4:51 - 4:54
    לא עוד. לא עוד.
  • 4:54 - 4:58
    זה יצר כבר מספיק אלימות על כדור הארץ.
  • 4:59 - 5:02
    לא נטמיע עוד אשמה.
  • 5:03 - 5:05
    לא עוד בושה.
  • 5:07 - 5:10
    לא עוד רעיונות של חובה ומחויבות.
  • 5:11 - 5:14
    פשוט מה שהשיר מדבר עליו, נתינה טבעית.
  • 5:16 - 5:19
    ובכן, איך פספסנו את המטרה?
  • 5:19 - 5:21
    פספסנו את המטרה על פי
  • 5:21 - 5:24
    וולטר ווינק, תיאולוג,
  • 5:24 - 5:26
    שכותב בסיפרו "The Powers That Be", (הכוחות השולטים)
  • 5:26 - 5:29
    בערך לפני חמשת אלפים שנה.
  • 5:29 - 5:30
    אנחנו... אנחנו איבדנו...
  • 5:31 - 5:32
    פספסנו את המטרה כי
  • 5:32 - 5:36
    התחלנו בחשיבה פרועה.
  • 5:37 - 5:39
    חשיבה פרועה
  • 5:39 - 5:42
    שבני אדם הם רשעים מטבעם.
  • 5:44 - 5:47
    וכאשר אתה מאמין שבני אדם הם רשעים מטבעם
  • 5:47 - 5:49
    ודברים לא מסתדרים כפי שרצינו,
  • 5:49 - 5:52
    מהו תהליך התיקון?
  • 5:53 - 5:57
    תהליך התיקון הוא "פדיון". רואים?
  • 5:58 - 6:01
    כשאנשים רשעים אתה חושב שהדרך ליצור שינוי
  • 6:01 - 6:03
    כשאנשים מתנהגים בדרך שאיננה מוצאת חן בעינייך
  • 6:03 - 6:06
    היא לגרום לאנשים לשנוא את עצמם
  • 6:06 - 6:08
    בגלל מה שהם עושים.
  • 6:08 - 6:10
    וכך בשל סיבות פוליטיות
  • 6:10 - 6:12
    ותאולוגיות אלו,
  • 6:12 - 6:14
    התחלנו לפתח שפה,
  • 6:14 - 6:17
    שאני מכנה אותה "שפת תן". זו...
  • 6:17 - 6:20
    שפה שמנתקת אותנו מהחיים
  • 6:20 - 6:22
    ו... אה...
  • 6:23 - 6:26
    עושה את זה קל מאוד להיות אלימים.
  • 6:26 - 6:29
    קל מאוד להיות אלימים. למעשה,
  • 6:29 - 6:30
    באותו ספר שהזכרתי,
  • 6:30 - 6:34
    ווינק אומר שבתרבויות שליטה...
  • 6:34 - 6:36
    אחד הרעיונות עליהם אתה צריך לחנך אנשים
  • 6:36 - 6:39
    הוא שאלימות היא דבר מהנה. רואים?
  • 6:40 - 6:45
    ועשינו עבודה טובה בתחום הזה. הפכנו את האלימות למהנה בתרבות שלנו.
  • 6:45 - 6:47
    במהלך שתי שעות בערב, משבע עד תשע, כש...
  • 6:47 - 6:50
    ילדים צופים הכי הרבה בטלוויזיה,
  • 6:50 - 6:52
    בשבעים וחמש אחוז מהתוכניות בהן הם צופים,
  • 6:53 - 6:54
    הגיבור הורג מישהו
  • 6:54 - 6:57
    או מרביץ למישהו. אתם רואים? אז אנחנו...
  • 6:57 - 7:00
    ומתי זה קורה? בשיא התכנית.
  • 7:00 - 7:03
    חונכנו זה זמן רב
  • 7:04 - 7:05
    להפוך את האלימות לדבר מהנה,
  • 7:05 - 7:08
    כך שלמרות שלדעתי מה שהשיר מדבר עליו
  • 7:08 - 7:11
    הוא מה שקרוב יותר לטבע האמיתי שלנו,
  • 7:11 - 7:13
    אותה נתינה טבעית,
  • 7:13 - 7:17
    חונכנו להפוך את האלימות למהנה,
  • 7:17 - 7:19
    וחונכנו באופן שאנחנו יכולים
  • 7:19 - 7:22
    אפילו להיות אלימים כלפי הילדים שלנו.
  • 7:23 - 7:25
    אז מה מאפיין את "שפת התן"?
  • 7:25 - 7:28
    ובכן, שפת תן, כפי שהזכרתי, היא שפת
  • 7:28 - 7:30
    שיפוטים מוסריים.
  • 7:33 - 7:36
    אתם חושבים במונחים של מי צודק, מי טועה,
  • 7:36 - 7:39
    מי טוב, מי רע,
  • 7:39 - 7:41
    וכשאתם מזכירים שינוי,
  • 7:41 - 7:42
    כן, אנחנו רוצים שינוי לפעמים,
  • 7:42 - 7:46
    אז איך משיגים שינוי במערכת התנית?
  • 7:46 - 7:49
    צפו בהורה שמנסה להביא שינוי בילד.
  • 7:50 - 7:51
    זהו הורה שמלמד ילד צעיר,
  • 7:52 - 7:54
    לומר את אחת המילים החשובות ביותר בשפת תן.
  • 7:55 - 7:57
    תגיד שאתה מצטער.
  • 7:58 - 8:00
    אני מצטער.
  • 8:01 - 8:04
    אתה לא באמת מצטער. אני יכול לראות את זה. אתה לא באמת מצטער.
  • 8:04 - 8:06
    [בוכה]
  • 8:06 - 8:08
    אני מצטער.
  • 8:08 - 8:10
    בסדר, אני סולח לך.
  • 8:12 - 8:15
    האם אתם יכולים לדמיין לעצמכם משחק שכזה?
  • 8:15 - 8:18
    האם אתם יכולים לדמיין לעצמכם הורה שמגיב כך לילד?
  • 8:18 - 8:21
    ואם הורה הולך לעשות את זה לילד במשפחה שלו,
  • 8:21 - 8:23
    מה הם יעשו
  • 8:23 - 8:25
    לאנשים מתרבויות אחרות שמתנהגים
  • 8:25 - 8:28
    באופן שהם לא מעריכים?
  • 8:28 - 8:32
    אז כמובן שתהיה אלימות בכל מקום שתהיה חשיבה מסוג זה.
  • 8:32 - 8:34
    בתרבויות שאין להן חשיבה כזו,
  • 8:34 - 8:37
    אתם לא רואים אלימות, אתם מבינים?
  • 8:38 - 8:40
    וכך... פספסנו את המטרה.
  • 8:41 - 8:43
    למרות שיכולנו לשחק את המשחק
  • 8:43 - 8:46
    "לעשות את החיים נהדרים" בכל רגע,
  • 8:46 - 8:48
    חונכנו במשך זמן רב למדי
  • 8:48 - 8:51
    לשחק משחק אחר בשם "מי צודק?"
  • 8:52 - 8:54
    אז מה הם החלקים של המשחק הזה "מי צודק?"
  • 8:54 - 8:56
    בדיוק הזכרתי אחד מהם.
  • 8:56 - 8:58
    חלק אחד הוא שיפוטים מוסריים...
  • 8:58 - 9:01
    ללמוד איך לעלות אל הראש שלנו
  • 9:01 - 9:04
    ולחשוב במונחים של צודק וטועה,
  • 9:04 - 9:06
    טוב ורע,
  • 9:06 - 9:08
    נורמלי \ לא נורמלי.
  • 9:09 - 9:11
    למדתי את המשחק הזה היטב.
  • 9:11 - 9:14
    אני מדבר תריסר ניבים של תנית.
  • 9:14 - 9:15
    [צחוק]
  • 9:15 - 9:18
    כשגדלתי למדתי לדבר... אני גדלתי בדיטרויט.
  • 9:19 - 9:21
    דיברנו ניב די גס של תנית.
  • 9:21 - 9:24
    אפשר לקרוא לה תנית דיטרויט.
  • 9:24 - 9:28
    למשל, אם אני יוצא לנהוג
  • 9:28 - 9:30
    ומישהו נוהג באופן שאינו מוצא חן בעיני,
  • 9:30 - 9:33
    ושוב, אני רוצה להביא שינוי, אתם רואים?
  • 9:33 - 9:36
    אני מגלגל את החלון למטה... "אידיוט!"
  • 9:36 - 9:38
    [צחוק]
  • 9:38 - 9:41
    עכשיו, בתאוריה, האדם אמור לבקש מחילה.
  • 9:41 - 9:44
    אתם רואים? [צחוק]
  • 9:45 - 9:47
    "אני מתוודה ששגיתי, אדוני
  • 9:47 - 9:52
    אני אשנה את השגיאה שבדרכי."
  • 9:52 - 9:55
    זו תאוריה מעולה. היא לא עבדה.
  • 9:57 - 10:00
    ניסיתי אותה יותר מפעם אחת. היא לא עובדת.
  • 10:00 - 10:01
    אז חשבתי שאולי הבעיה נעוצה
  • 10:01 - 10:04
    באותו ניב מסוים של תנית.
  • 10:04 - 10:07
    אז החלטתי ללמוד ניב מתורבת יותר של תנית,
  • 10:07 - 10:10
    ולכן הלכתי לאוניברסיטה והשגתי תואר דוקטור
  • 10:10 - 10:13
    בתנית מקצועית.
  • 10:13 - 10:14
    [צחוק]
  • 10:14 - 10:16
    כעת, כשמישהו נוהג באופן שאינו מוצא חן בעיני,
  • 10:17 - 10:20
    אני מגלגל את החלון למטה... "פסיכופט!"
  • 10:20 - 10:22
    [צחוק]
  • 10:24 - 10:25
    עדיין לא עובד!
  • 10:27 - 10:28
    אתם רואים?
  • 10:28 - 10:32
    זהו עוד חלק של אותה שפה תנית.
  • 10:33 - 10:35
    "אמטשפרעכה"
  • 10:35 - 10:37
    אמטשפרעכה. זה מאוד חשוב. אתם רואים?
  • 10:37 - 10:41
    זוהי שפה שמתכחשת לבחירה,
  • 10:42 - 10:44
    מתכחשת לאחריות עבור מעשינו.
  • 10:44 - 10:48
    אני משתמש במילה "אמטשפרעכה" עבור החלק הזה,
  • 10:48 - 10:51
    היות וקראתי ראיון עם פושע המלחמה הנאצי
  • 10:52 - 10:53
    אדולף אייכמן
  • 10:54 - 10:58
    בעת המשפט שלו עבור פשעי מלחמה בירושליים.
  • 10:58 - 11:01
    אייכמן נשאל: "האם זה היה קשה לשלוח עשרות
  • 11:01 - 11:04
    אלפי אנשים למות?"
  • 11:04 - 11:07
    ואייכמן ענה בכנות.
  • 11:07 - 11:10
    הוא אמר: "אם לומר את האמת, זה היה קל.
  • 11:10 - 11:12
    השפה שלנו הפכה את זה לדבר קל."
  • 11:13 - 11:15
    הראיון הזה הפתיע,
  • 11:15 - 11:18
    התשובה הפתיעה את המראיין,
  • 11:18 - 11:21
    והמראיין שאל אותו "איזו שפה?"
  • 11:22 - 11:25
    אייכמן אמר "למעשה, אני וחברי הקצינים הנאציים,
  • 11:25 - 11:27
    היה לנו שם עבור השפה שלנו.
  • 11:27 - 11:30
    קראנו לה אמטשפרעכה"
  • 11:30 - 11:33
    אמט בגרמנית משמעותה "משרד" ושפרעכה "שפה"
  • 11:33 - 11:37
    הייתי קורא לזה שפה בירוקרטית.
  • 11:37 - 11:39
    הוא נשאל לתת כמה דוגמאות.
  • 11:39 - 11:42
    אייכמן אמר: "זו שפה
  • 11:42 - 11:47
    שבה אתה מתכחש לאחריות עבור... עבור המעשים שלך.
  • 11:47 - 11:52
    כך שאם מישהו שואל אותך למה עשית את זה, אתה אומר "הייתי חייב".
  • 11:52 - 11:54
    אז אתה לא מרגיש כל כך רע. אם אתה חייב לעשות את זה,
  • 11:54 - 11:57
    אתה רואה, אתה לא אחראי.
  • 11:57 - 11:59
    "אבל למה אתה היית חייב, תן?"
  • 11:59 - 12:01
    "הוראות הממונים עלי"
  • 12:02 - 12:04
    "מדיניות החברה"
  • 12:04 - 12:06
    "הם אילצו אותי לעשות זאת"
  • 12:06 - 12:09
    "לא יכולתי לעשות אחרת"
  • 12:09 - 12:12
    שפה מאוד מסוכנת, אמטשפרעכה.
  • 12:12 - 12:14
    מאוד מסוכנת.
  • 12:14 - 12:16
    יש לנו בתי ספר לג'ירפות.
  • 12:16 - 12:19
    אני משתמש במילה "ג'ירפה" אתם מבינים, בתור
  • 12:19 - 12:21
    סמל של חוסר אלימות.
  • 12:21 - 12:23
    אנחנו נראה היום ש...
  • 12:23 - 12:27
    ...השפה שאנחנו נלמד היא שפת הלב.
  • 12:27 - 12:29
    וכך אני משתמש בשפת ג'ירפה בשביל זה,
  • 12:29 - 12:31
    כי לג'ירפות יש את הלב הגדול ביותר
  • 12:31 - 12:33
    לעומת כל חיה יבשתית, אז...
  • 12:38 - 12:40
    הג'ירפה דורשת...
  • 12:42 - 12:45
    תמיד להיות מודעים לבחירה. אתם מבינים?
  • 12:45 - 12:48
    אנחנו לעולם לא עושים משהו שאנחנו לא בוחרים לעשות.
  • 12:50 - 12:53
    אבל אני לימדתי ג'ירפה לקבוצת הורים
  • 12:53 - 12:55
    ומורים בקהילה אחת,
  • 12:55 - 12:58
    ויש לנו בתי ספר לג'ירפות בכל העולם.
  • 12:58 - 13:01
    יש לנו חמישה בישראל, ארבעה בפלסטין,
  • 13:02 - 13:05
    כמה בסרביה וכן הלאה.
  • 13:05 - 13:07
    ובבתי ספר לג'ירפות, כמובן, אנחנו רוצים
  • 13:07 - 13:10
    להיות בטוחים שמורים והורים
  • 13:10 - 13:11
    לעולם לא משתמשים באמטשפרעכה.
  • 13:12 - 13:15
    אחת השפות המסוכנות ביותר בעולם.
  • 13:16 - 13:19
    ללמד ילד שהוא חייב לעשות משהו.
  • 13:20 - 13:23
    אז אמרתי בהזדמנות אחת בסיינט לואיס, מיזורי,
  • 13:23 - 13:25
    לקבוצת הורים ומורים,
  • 13:25 - 13:27
    ואם מסוימת כעסה. היא אמרה
  • 13:27 - 13:30
    "אבל יש דברים שאנחנו חייבים לעשות, בין אם זה מוצא חן בעינינו או לא.
  • 13:31 - 13:34
    זה התפקיד שלנו בתור הורים ללמד את הילדים שלנו מה הם חייבים לעשות.
  • 13:34 - 13:36
    זאת אומרת, יש דברים שאני עושה כל יום שאני שונאת לעשות,
  • 13:37 - 13:41
    אבל עדיין יש דברים שאנחנו פשוט חייבים לעשות".
  • 13:41 - 13:44
    "ובכן" אמרתי "האם את יכולה לתת לי דוגמא?"
  • 13:44 - 13:47
    היא אמרה "נו, בקלות, יש כל כך הרבה. תן לי לחשוב.
  • 13:47 - 13:50
    אוקי. למשל כאשר אני אלך מפה הערב.
  • 13:50 - 13:52
    אני חייבת להגיע הבייתה ולבשל.
  • 13:52 - 13:54
    אני שונאת לבשל.
  • 13:54 - 13:59
    אני שונאת את זה בדם, אבל עשיתי את זה כל יום במשך 20 שנים,
  • 13:59 - 14:02
    אפילו כשהייתי חולה".
  • 14:02 - 14:03
    [צחוק]
  • 14:03 - 14:05
    ובכן, אני אמרתי "אני אשמח מאוד היום
  • 14:06 - 14:07
    להראות לך צורת חשיבה אחרת,
  • 14:08 - 14:12
    שפה אחרת, שאני מקווה שתפתח אפשרויות שמחות יותר עבורך"
  • 14:13 - 14:17
    ובכן, אני שמח לדווח שהיא למדה שפת ג'ירפות במהרה.
  • 14:17 - 14:19
    היא הלכה הבייתה באותו ערב
  • 14:19 - 14:24
    והכריזה בפני משפחתה שהיא לא רצתה לבשל יותר.
  • 14:24 - 14:25
    [צחוק]
  • 14:25 - 14:28
    קיבלתי משוב מהמשפחה שלה.
  • 14:29 - 14:31
    [צחוק]
  • 14:31 - 14:33
    המשוב הגיע לאחר שבועיים, כשיצא לי
  • 14:33 - 14:36
    לעבור באותה העיר שוב
  • 14:36 - 14:38
    ועשיתי סדנת ערב,
  • 14:38 - 14:43
    ומי מופיע שם אם לא שני בניה הבוגרים. היו לה ארבעה בנים.
  • 14:43 - 14:47
    הם באו אלי בהתחלה כדי להציג את עצמם, ו...
  • 14:47 - 14:49
    ...אני אמרתי "היי, אני שמח שהגעתם לכאן.
  • 14:49 - 14:52
    אני הייתי מאוד סקרן מה קורה במשפחה שלכם.
  • 14:52 - 14:54
    אמא שלכם מתקשרת אלי בקביעות
  • 14:54 - 14:57
    ומספרת לי על כל השינויים שהיא ביצעה בחייה
  • 14:57 - 14:59
    מאז ההכשרה.
  • 15:00 - 15:02
    למשל "מה קרה באותו ערב הראשון שהיא הגיעה הבייתה
  • 15:02 - 15:05
    והכריזה שהיא כבר לא רוצה לבשל?"
  • 15:06 - 15:07
    הבן הבכור אמר לי,
  • 15:07 - 15:11
    "מארשל, אני אמרתי לעצמי, תודה לאל"
  • 15:11 - 15:13
    [צחוק]
  • 15:21 - 15:23
    אני אמרתי "תעזור לי להבין את זה."
  • 15:23 - 15:24
    הוא אמר "אני אמרתי לעצמי,
  • 15:24 - 15:29
    אולי עכשיו היא כבר לא תתלונן בכל ארוחה" אתם מבינים?
  • 15:29 - 15:32
    אתם רואים, נתינה טבעית, שהתחלתי לדבר עליה עם אותו שיר,
  • 15:32 - 15:36
    כל דבר שאנחנו עושים בחיים שלא בא מתוך אותה האנרגיה,
  • 15:36 - 15:39
    אנו משלמים עבורה וכל היתר משלמים עבורה.
  • 15:40 - 15:43
    כל דבר שאנחנו עושים מתוך פחד לענישה אם לא נעשה אותו,
  • 15:43 - 15:45
    כולם משלמים עבורו.
  • 15:45 - 15:49
    כל דבר שאנחנו עושים למען תגמול, כולם משלמים עבורו.
  • 15:49 - 15:52
    כל דבר שאנחנו עושים כדי שנמצא חן בעיני אנשים,
  • 15:52 - 15:54
    כולם משלמים עבורו.
  • 15:54 - 15:57
    כל דבר שאנחנו עושים מתוך אשמה, בושה,
  • 15:57 - 16:00
    חובה, מחויבות, כולם משלמים עבורו.
  • 16:00 - 16:02
    לא לזה עוצבנו.
  • 16:02 - 16:05
    עוצבנו להנות מנתינה,
  • 16:05 - 16:07
    לתת מתוך הלב.
  • 16:10 - 16:12
    אממ... מארשל?
  • 16:12 - 16:14
    כן? >> אני כאן.
  • 16:14 - 16:16
    הבן שלי הביא אותי לאחד הסמינרים שלך,
  • 16:16 - 16:18
    ואני פגשתי אותך לפני בערך עשר שנים, >> כן.
  • 16:19 - 16:20
    באוקלנד. >> כן.
  • 16:20 - 16:22
    עכשיו, אני מנסה להביא את הבן שלי שוב לכאן.
  • 16:22 - 16:26
    אני כאן, והוא
  • 16:27 - 16:29
    אמר אתמול בלילה כשאמרתי לו שאני מגיע לכאן,
  • 16:29 - 16:33
    הוא אמר "טוב, אז למה שלא תלך? יש לי כמה פגישות.
  • 16:33 - 16:36
    אולי אתה תוכל ללמד אותי משהו".
  • 16:36 - 16:39
    אז חשבתי שאני אבוא כדי ללמוד משהו.
  • 16:39 - 16:40
    אולי אני יכול ללמד אותו.
  • 16:40 - 16:43
    אני אשמח ללמד אותו, אבל אני לא יודע איך לעשות את זה.
  • 16:44 - 16:45
    הייתי רוצה ללמד אותו
  • 16:46 - 16:48
    לפחות לתת לי קצת זמן
  • 16:48 - 16:51
    כדי לתקשר איתו. הוא לא עושה זאת, מרצונו.
  • 16:51 - 16:54
    וכשאני מנסה לדרוש את זה,
  • 16:54 - 16:56
    זה נהיה יותר גרוע. >> כן.
  • 16:56 - 16:58
    אז איך אני עושה את זה?
  • 16:59 - 17:01
    ובכן, זו סיטואציה מעולה לעבוד עליה היום,
  • 17:02 - 17:04
    מפני שאני הולך לבקש מכולם
  • 17:04 - 17:06
    לחשוב כעת על סיטואציה שבה
  • 17:06 - 17:08
    מישהו מתנהג באופן שאינו מוצא חן בעיניכם.
  • 17:08 - 17:10
    אז כאן מדובר בבן שלך ומתי
  • 17:10 - 17:13
    שאתה מבקש ממנו לתקשר, הוא מסרב.
  • 17:14 - 17:17
    הדבר הראשון שאני אציע הוא שאתה לא יכול ללמד אף אחד שום דבר.
  • 17:17 - 17:17
    זה נכון.
  • 17:17 - 17:22
    ובכך שזו תהיה המטרה שלך אתה מראש תיצור בעיות.
  • 17:22 - 17:25
    אז, בוא נשנה את המטרה.
  • 17:26 - 17:29
    ננסה לעולם לא ללמד אף אחד משהו או לשנות אותו.
  • 17:30 - 17:31
    אם זו המטרה שלך,
  • 17:31 - 17:34
    אתה תיצור התנגדות.
  • 17:34 - 17:37
    אז זו ההצעה הראשונה שלי היום.
  • 17:37 - 17:41
    לעולם אל תנסה ללמד מישהו משהו או לשנות אותו.
  • 17:42 - 17:44
    זה ברור? >> כן.
  • 17:44 - 17:45
    אוקי.
  • 17:45 - 17:48
    אז מה אתה עושה? מוותר? >> הו, לא, לא, לא,
  • 17:48 - 17:54
    אתה רואה, זוהי... זוהי החשיבה שעוצבה בנו על ידי תנים, אתה מבין?
  • 17:54 - 17:56
    המשחק של "מי צודק?", מנצח-מפסיד.
  • 17:56 - 17:58
    ולכן, אם אנחנו לא יכולים לשנות
  • 17:58 - 18:00
    ולנצח, אז האופציה שאנחנו חושבים עליה
  • 18:00 - 18:03
    היא להיות פראייר ולהפסיד. אתה רואה?
  • 18:03 - 18:07
    אנחנו חונכנו לחשוב בשתי הדרכים האלה, נצחון-הפסד,
  • 18:07 - 18:09
    צודק-טועה.
  • 18:09 - 18:10
    לא, אני אראה לך דרך.
  • 18:10 - 18:12
    עוד אפשרות.
  • 18:12 - 18:16
    אוקי, בואו ניכנס לזה. בואו ניתן לכם הזדמנות להתאמן על זה.
  • 18:16 - 18:19
    חלק מכם כבר חשבתם על סיטואציות,
  • 18:19 - 18:23
    למשל מישהו שאתם מאוד רוצים לתקשר איתו, אומר לא.
  • 18:23 - 18:27
    אז, תחשבו על מישהו כרגע אשר מתנהג
  • 18:27 - 18:30
    באופן שלא עושה את החיים נהדרים עבורך,
  • 18:30 - 18:35
    ושאתם רוצים להגיע למקום עליו מדבר השיר,
  • 18:35 - 18:37
    בו כל הצרכים של כולם יכולים להתמלא,
  • 18:37 - 18:41
    ואנשים נותנים אחד לשני מהלב, מרצונם.
  • 18:42 - 18:43
    לא מתוך כפייה. אתם מבינים?
  • 18:43 - 18:47
    בואו נראה אם אנחנו יכולים ללמד אתכם תהליך להגיע לשם בסיטואציה הזו,
  • 18:47 - 18:50
    למלא את הצרכים של כולם,
  • 18:51 - 18:55
    ושאנשים יתנו מרצונם, לא מתוך כפייה.
  • 18:55 - 18:57
    אז, אולי אתם חיים בבית,
  • 18:57 - 19:01
    אולי תבחרו לעבוד על ילד שאתם גרים איתו בבית
  • 19:01 - 19:05
    שאומר דברים איומים בשפת תן, כגון
  • 19:05 - 19:07
    "לא."
  • 19:07 - 19:08
    [צחוק]
  • 19:08 - 19:12
    הו, אתם צוחקים! נסו לגור עם אחד כזה זמן מה.
  • 19:13 - 19:16
    "בבקשה צחצח את השיניים שלך" "לא"
  • 19:17 - 19:21
    אולי אתם גרים בבית עם פרטנר דובר שפת תן,
  • 19:21 - 19:24
    שאומר דברי תן נוראיים, כגון
  • 19:24 - 19:27
    "זה מכאיב לי כשאתה אומר את זה."
  • 19:28 - 19:31
    אנחנו נראה היום שזהו מעשה אלים
  • 19:31 - 19:34
    להגיד שאחרים גורמים לך להרגיש כפי שאתה מרגיש. אתם רואים?
  • 19:35 - 19:39
    לרמוז שאחרים יכולים לגרום לך להרגיש כאב או כעס.
  • 19:41 - 19:46
    אולי מישהו בעבודה מתנהג בצורה שאתה לא אוהב. הם מאחרים.
  • 19:46 - 19:49
    הם לא מגיעים להספק שהיית רוצה לראות.
  • 19:50 - 19:53
    אולי השכן שלידכם מטריד ילדים מינית.
  • 19:53 - 19:58
    כל מי שתבחרו, מישהו מתנהג באופן שאתם לא אוהבים,
  • 19:58 - 20:00
    ואתם רוצים לראות כיצד אנחנו
  • 20:00 - 20:05
    נוכל להגיע למטרה של יצירת איכות חיבור
  • 20:05 - 20:08
    שתמלא את הצרכים של כולם
  • 20:08 - 20:11
    דרך נתינה טבעית. זו המטרה שלנו.
  • 20:11 - 20:15
    אוקי? עכשיו, תפתחו את החומרים שלכם...
  • 20:17 - 20:19
    בעמוד האחרון.
  • 20:19 - 20:22
    בעמוד לפני האחרון. בתחילת העמוד, רשום
  • 20:22 - 20:27
    "ביטוי שלומנו ומה שאנחנו רוצים"
  • 20:37 - 20:40
    ותחת סעיף א' רשום לחשוב על מישהו
  • 20:40 - 20:45
    שעושה משהו שעושה את החיים פחות מנהדרים עבורך"
  • 20:45 - 20:48
    אז האדם הזה שאני מבקש מכם לחשוב עליו
  • 20:48 - 20:51
    אשר כעת מתנהג באופן שאתם לא משוגעים עליו,
  • 20:51 - 20:54
    ומה שאני רוצה שתעשו זה לענות לשאלה הזו.
  • 20:54 - 20:58
    תכתבו כאן דבר אחד שהאדם הזה עושה שאתם לא אוהבים.
  • 20:59 - 21:01
    אנחנו הולכים לעבוד על פעולה אחת מסוימת
  • 21:01 - 21:04
    שהאדם עושה שאתם לא אוהבים.
  • 21:04 - 21:07
    כדי שתכירו את התהליך היום.
  • 21:07 - 21:12
    אולי האדם עושה מספר דברים, אבל אנחנו הולכים להראות כיצד התהליך עובד
  • 21:12 - 21:18
    על ידי להראות לכם כיצד לתקשר עם האדם על דבר אחד מסוים שהם עושים.
  • 21:18 - 21:24
    אז תכתבו תחת סעיף א' דבר אחד שהאדם הזה עושה שאתם לא אוהבים.
  • 21:26 - 21:29
    עכשיו, כשאני הייתי כאן בסן פרנסיסקו
  • 21:29 - 21:34
    עבדתי עם מערכת בתי הספר בשנות השבעים,
  • 21:34 - 21:37
    מנהל בתי הספר ביקש ממני ללכת לבית ספר יסודי.
  • 21:37 - 21:43
    הוא אמר שההורים מתלוננים על איכות מערכת היחסים בין המורים
  • 21:43 - 21:47
    לבין מנהל בית הספר. הם אמרו שהמתח בבית ספר
  • 21:47 - 21:52
    הוא כה גדול שההורים רוצים להוציא את הילדים שלהם מבית הספר.
  • 21:52 - 21:57
    אז הוא ביקש אם אני יכול ללכת לשם, לראות אם אני יכול לפתוח תקשורת טובה יותר בין הסגל
  • 21:57 - 22:00
    לבין המנהל.
  • 22:00 - 22:03
    התכנית הייתה, שאפגוש קודם את המורים
  • 22:03 - 22:05
    ואז אאסוף את המורים ואת המנהל ביחד.
  • 22:06 - 22:09
    אז בפגישה שלי עם המורים, התחלתי עם השאלה
  • 22:09 - 22:12
    שאני בדיוק שאלתי אתכם. אמרתי למורים
  • 22:12 - 22:16
    "תגידו לי דבר אחד שהמנהל עושה
  • 22:16 - 22:20
    שעושה את זה קשה עבורכם לעבוד איתו?"
  • 22:20 - 22:22
    ביקשתי לקבל הבחנה.
  • 22:22 - 22:24
    התנהגות מוחשית.
  • 22:24 - 22:27
    מה הוא דבר אחד שהוא עושה?
  • 22:27 - 22:30
    המורה הראשון שהגיב אלי אמר את זה
  • 22:31 - 22:33
    "יש לו פה גדול"
  • 22:35 - 22:39
    עכשיו, אתם רואים את ההבדל בין השאלה שאני שאלתי והתשובה שאני קיבלתי?
  • 22:40 - 22:44
    אני לא שאלתי "איזה גודל פה יש למנהל?"
  • 22:44 - 22:46
    [צחוק]
  • 22:47 - 22:50
    אז המורה הזה נתן לי הערכה,
  • 22:50 - 22:53
    ניתוח אשר רומז חוסר נכונות. אתם רואים?
  • 22:53 - 22:57
    אנו הוכשרנו לחשוב באופן הזה
  • 22:57 - 23:01
    כך שלפעמים אנו לא מסוגלים להפריד בין עובדה לדעה.
  • 23:01 - 23:04
    כל מה שאנחנו רואים היא דמות האויב שלנו.
  • 23:06 - 23:08
    בין אם זה איש\ה או אומה,
  • 23:08 - 23:10
    אימנו אותנו לחשוב
  • 23:10 - 23:13
    בתמונות אויב של חוסר נכונות.
  • 23:15 - 23:19
    זה מערפל את המציאות. אנחנו לא רואים את ההתנהגות.
  • 23:19 - 23:22
    אנחנו רק רואים את דמות האויב.
  • 23:22 - 23:24
    בספרו "Out of Weakness" (מתוך חולשה)
  • 23:24 - 23:29
    אנדרו שמוקלר אומר שכאשר תרבויות לומדות לחשוב באופן זה,
  • 23:29 - 23:31
    לא רק לראות את האדם,
  • 23:32 - 23:35
    אלא דמות, שיפוט שהם עשו,
  • 23:37 - 23:40
    הפצצות לא רחוקות מלהגיע. אתם רואים?
  • 23:41 - 23:44
    אז אני הערתי לתשומת ליבו של אותו אדון
  • 23:44 - 23:46
    שהוא לא ענה לשאלתי,
  • 23:46 - 23:50
    אני רציתי לדעת דבר אחד שהמנהל עשה.
  • 23:50 - 23:54
    האיש הזה היה תקוע. הוא פשוט לא הבין.
  • 23:54 - 23:56
    אישה אשר ישבה לידו ניסתה לעזור. היא אמרה
  • 23:56 - 23:57
    "ובכן, אני יודעת אל מה הוא מתייחס"
  • 23:57 - 23:59
    אני אמרתי, "אוקי, תעזרי לו.
  • 23:59 - 24:01
    מה הוא דבר אחד שהמנהל עושה?"
  • 24:01 - 24:03
    "הוא מדבר יותר מדי."
  • 24:04 - 24:07
    לא, יותר מדי זהו שיפוט.
  • 24:07 - 24:10
    ביקשתי הבחנה, לא שיפוט.
  • 24:10 - 24:12
    אתם רואים, זה איך שאנשים דוברי שפת תן חושבים.
  • 24:12 - 24:16
    הם באמת חונכו לחשוב שיש דבר כזה,
  • 24:16 - 24:19
    כמות שהיא בדיוק נכונה לכל דבר.
  • 24:21 - 24:22
    ויותר מדי ומעט מדי,
  • 24:23 - 24:25
    ושהם יודעים מהו. אתם רואים?
  • 24:25 - 24:27
    אז הם חושבים ככה.
  • 24:28 - 24:31
    זה לא מקל על פתרון חילוקי דעות ביניהם, כאשר
  • 24:31 - 24:33
    לאנשים יש רעיון שיש כמות נכונה
  • 24:34 - 24:37
    וכמות גדולה מדי וקטנה מדי ושהם יודעים מה היא.
  • 24:37 - 24:39
    ובמיוחד כשהם מערבבים את זה עם הבחנה.
  • 24:39 - 24:41
    אני פשוט שאלתי "מה הבן-אדם עושה?"
  • 24:41 - 24:45
    ושוב, בפעם השנייה, האדם הזה לא הצליח לראות את ההתנהגות
  • 24:45 - 24:48
    בנפרד מהשיפוט.
  • 24:49 - 24:50
    אדם שלישי ניסה לעזור.
  • 24:51 - 24:53
    "ובכן, אני יודע על מה הם מדברים" "אוקי, מה?"
  • 24:53 - 24:57
    "הוא חושב שהוא היחיד שיש לו משהו ששווה לומר"
  • 24:58 - 25:00
    לא. להגיד לי מה שאתה חושב שהוא חושב
  • 25:00 - 25:06
    זו הערכה שאתה עושה עבור מה שאתה חושב שעובר לו בראש.
  • 25:06 - 25:09
    אני שאלתי "מה הוא עושה?"
  • 25:10 - 25:11
    אישה רביעית אמרה,
  • 25:11 - 25:14
    "הוא רוצה להיות תמיד במרכז תשומת הלב."
  • 25:14 - 25:18
    אני אמרתי, "עכשיו נתת לי שיפוט או ניתוח של מניעיו.
  • 25:18 - 25:23
    אפילו אם היא מדויקת, זהו ניתוח של מניעיו. זו לא התנהגות בת הבחנה.
  • 25:23 - 25:26
    השאלה שלי הייתה מה הוא עושה?"
  • 25:27 - 25:30
    עכשיו, כל הפקולטה ישבה שם בשקט.
  • 25:30 - 25:33
    אף אחד לא יכול לענות לי על השאלה.
  • 25:33 - 25:37
    ואחת מהנשים אמרו, "תשמע, מארשל, זה ממש קשה לעשות."
  • 25:37 - 25:42
    כן. למעשה, הפילוסוף קרישנמורטי אומר ש...
  • 25:43 - 25:50
    "להבחין ללא ההערכה היא הסוג הנעלה ביותר של תבונה אנושית"
  • 25:50 - 25:54
    כך שאלה מאיתנו אשר חונכו לחשוב בדמויות אויב אלו
  • 25:54 - 26:00
    מיד לחשוב במונחים של צודק-טועה, טוב-רע, נורמלי-לא נורמלי, נכון-לא נכון,
  • 26:00 - 26:02
    יותר מדי מדבר כזה או אחר...
  • 26:03 - 26:07
    אנחנו לא יכולים לראות את המציאות. כל מה שאנחנו רואים הן דמויות אויב.
  • 26:10 - 26:13
    ובכן, עם הרבה עזרה... ומאמץ מצידי,
  • 26:13 - 26:15
    סוף סוף גרמתי להם להיפטר מהדמויות
  • 26:15 - 26:19
    ולענות על השאלה הפשוטה, "מה הוא עושה?"
  • 26:19 - 26:22
    אלו היו מספר דברים, אבל הדבר שהם רצו במיוחד
  • 26:22 - 26:24
    להתחיל לעבוד איתו עליו היה זה,
  • 26:24 - 26:27
    שבעת פגישות הפקולטה שלהם אשר מתרחשות פעם בשבוע,
  • 26:28 - 26:30
    ללא קשר אל מה שהיה באג'נדה,
  • 26:30 - 26:35
    הוא היה מקשר אותה למשהו שקרה לו במלחמה או בילדות,
  • 26:35 - 26:39
    והפגישה הממוצעת ארכה עשרים דקות יותר ממה שנקבע מראש.
  • 26:39 - 26:42
    אוקי. זה ענה לשאלה שלי מה הוא עשה.
  • 26:42 - 26:45
    הוא דיבר על התנסויות מלחמה וילדות
  • 26:45 - 26:48
    במקום לדבוק באג'נדה.
  • 26:48 - 26:51
    אמרתי, "האם הערתם זאת לתשומת ליבו?"
  • 26:51 - 26:54
    הם אמרו, "ובכן, אנחנו רואים כעת שמתי שניסינו לדבר איתו על זה,
  • 26:54 - 26:58
    כל השיפוטים האלה התערבבו, והוא נהיה מגננתי."
  • 26:58 - 27:01
    אז הם חשבו שזה יהיה רעיון טוב לדבר איתו על זה,
  • 27:01 - 27:05
    אבל הם ביקשו שאני אהיה בפגישה למקרה שמשהו ישתבש.
  • 27:05 - 27:07
    אז הגעתי לישיבת הצוות שלהם,
  • 27:07 - 27:10
    וראיתי די במהרה על מה הם דיברו,
  • 27:10 - 27:14
    כי כמעט ברגע שנושא עלה, המנהל היה אומר,
  • 27:14 - 27:16
    "הו, זה מזכיר לי מתי ש..."
  • 27:16 - 27:19
    והוא היה מתחיל לספר סיפור.
  • 27:20 - 27:24
    ואני חיכיתי שמישהו יתעמת איתו לגבי זה, בשפת ג'ירפה,
  • 27:25 - 27:29
    אבל במקום זה, היו הרבה התבטאויות חסרות מלל בשפת תן.
  • 27:29 - 27:33
    אנשים היו עושים ככה, מגלגלים את העיניים,
  • 27:34 - 27:36
    נוגעים במי שלידם,
  • 27:37 - 27:38
    מפהקים,
  • 27:39 - 27:41
    מסתכלים על השעונים שלהם,
  • 27:41 - 27:44
    מחזיקים את השעונים קרוב לאוזניים.
  • 27:44 - 27:45
    [צחוק]
  • 27:49 - 27:53
    ואני הסתכלתי במשך זמן מה כיצד התרחיש הזה מתגלגל, ואמרתי, "אהם. סלחו לי, אבל...
  • 27:53 - 27:56
    האם מישהו עומד לומר משהו?"
  • 27:57 - 27:59
    כעת הייתה שתיקה, ואותו האיש
  • 27:59 - 28:02
    אשר דיבר בפגישה הראשונה שלנו, יכולתי לראות אותו אוזר את האומץ שלו,
  • 28:03 - 28:05
    והוא מסתכל על המנהל ואומר, "אד,
  • 28:05 - 28:07
    יש לך פה גדול."
  • 28:07 - 28:09
    [צחוק]
  • 28:10 - 28:14
    אז בוא נראה אם מה שרשמתם עונה לשאלה ששאלתי.
  • 28:14 - 28:17
    האם זו התנהגות ברת הבחנה? או שערבבתם איתה הערכה,
  • 28:17 - 28:22
    ושני החברים שלי כאן יעזרו לנו לעשות את ההערכה הזו.
  • 28:22 - 28:24
    החיה הזו הוכשרה
  • 28:24 - 28:27
    בדומה לכלב משטרה שמריח סמים,
  • 28:27 - 28:31
    אם יש שפת תן מעורבבת, היא תיילל,
  • 28:31 - 28:34
    אם עניתם לשאלה, החיה הזו תרקוד.
  • 28:34 - 28:37
    אז אדוני, מה רשמת?
  • 28:37 - 28:39
    אבא שלי מאשים את אישתי...
  • 28:39 - 28:41
    [יללה]
  • 28:41 - 28:42
    עבור הבחירות שלי.
  • 28:43 - 28:44
    הוא עושה מה?
  • 28:44 - 28:47
    אבא שלי מאשים את אישתי עבור הבחירות שלי.
  • 28:47 - 28:52
    כן. מאשים זהו שיפוט. אתה רואה?
  • 28:52 - 28:56
    אתה כבר מכניס הערכה לתוך זה.
  • 28:56 - 28:58
    אבא, האם אתה רואה את עצמך כמאשים אותה?
  • 28:58 - 29:01
    "לא. אני רואה את עצמי כמעיר תשומת לב אל העובדות."
  • 29:01 - 29:05
    אז, אתה רואה? אבא לא רואה את זה כהאשמה.
  • 29:05 - 29:08
    "לא, אני מחנך." תודה, אבא. כן. אוקי.
  • 29:08 - 29:12
    אז, איך אנחנו אומרים את זה? אנחנו צריכים ציטוט ישיר.
  • 29:12 - 29:16
    אנחנו צריכים לתת... כדי להפוך את זה להתנהגות ברת הבחנה, אנחנו צריכים לומר
  • 29:16 - 29:18
    "אבא שלי אומר..." מה?
  • 29:19 - 29:21
    "כל הבעיות שלו..."
  • 29:22 - 29:25
    "את אחראית עבור כל הבעיות שלו."
  • 29:26 - 29:31
    הוא אומר את זה לאישה, "את אחראית עבור כל הבעיות שלו."
  • 29:31 - 29:35
    זה זה. >> כן. אוקי. זהו ציטוט ישיר. זה מה שהוא אומר.
  • 29:35 - 29:39
    זו שפת ג'ירפה. אנחנו עושים ציטוט ישיר. אוקי?
  • 29:40 - 29:44
    רואים? ברגע שאתם רואים... להכניס את המילה "אשמה" אל תוך המודעות שלכם,
  • 29:45 - 29:46
    זה ישנה את כל האנרגיה
  • 29:47 - 29:49
    שבה אתם ניגשים לאותו אדם, כי למעשה
  • 29:49 - 29:51
    אתם מבצעים הערכה שהם מאשימים,
  • 29:51 - 29:54
    שכולם יודעים שזה לא בסדר, אתם רואים?
  • 29:55 - 29:58
    כן? >> יש לי את המקרופון...
  • 29:58 - 30:02
    לאחרונה, הבן שלי לא עושה את שיעורי הבית שלו.
  • 30:02 - 30:04
    אה-הא. אוקי.
  • 30:07 - 30:12
    אבא שלי מבצע... שיפוטים נוראיים ומעיר הערות מעליבות.
  • 30:13 - 30:16
    אוי, אלוהים. הרגת את התן המסכן שלי.
  • 30:16 - 30:18
    [צחוק]
  • 30:27 - 30:30
    הוא עוד היה יכול להתמודד עם "נוראיות", זה היה שיפוט אחד, אבל
  • 30:30 - 30:32
    "מעליבות", נוראיות ומעליבות...
  • 30:32 - 30:35
    את יודעת, תראי, אלה הם שני שיפוטים.
  • 30:35 - 30:37
    למעשה, הוא כן משתמש במילים מעליבות.
  • 30:37 - 30:40
    לא, אין דבר כזה. אחרי היום, למעשה,
  • 30:41 - 30:43
    ברצינות, עד ארבע וחצי אחר הצהריים,
  • 30:43 - 30:48
    אתם לעולם לא תשמעו עוד עלבון. הוא לא יהיה קיים. עלבונות לא יהיו קיימים.
  • 30:48 - 30:50
    אני הולך להראות לך כיצד להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת היום
  • 30:51 - 30:55
    שמוציאה עלבונות וביקורת מחוץ לגלים... גלי האוויר.
  • 30:57 - 30:59
    [צחוק]
  • 30:59 - 31:01
    כך שלא משנה מה אבא שלך אומר,
  • 31:01 - 31:03
    את לא תוכלי לשמוע עוד הצהרה נוראית,
  • 31:04 - 31:09
    או עוד עלבון, כי אנחנו הולכים להראות לכם היום כיצד להשתמש בטכנולוגיה זו.
  • 31:09 - 31:10
    [צחוק]
  • 31:16 - 31:18
    ובעזרת טכנולוגיה זו,
  • 31:18 - 31:22
    זה יהיה בלתי אפשרי עבורכם לשמוע ביקורת,
  • 31:22 - 31:25
    הערות מעליבות, קללות...
  • 31:26 - 31:27
    עם האוזניים האלה,
  • 31:28 - 31:32
    כל מה שאתם יכולים לשמוע הוא הדבר היחיד שבני אדם אי פעם אומרים,
  • 31:32 - 31:34
    "בבקשה" ו"תודה",
  • 31:34 - 31:38
    זה הכל... אנחנו הולכים להראות לכם היום
  • 31:38 - 31:43
    שכל מה שנשמע בעבר כמו ביקורת, שיפוט, האשמה,
  • 31:43 - 31:48
    הם פשוט ביטויים טראגיים, אובדניים של "בבקשה".
  • 31:51 - 31:55
    אח שלי צועק עלי להכנס לאוטו כדי להגיע אל בית הספר,
  • 31:55 - 31:58
    ואז הוא גורם לי לאחר לבית הספר.
  • 31:58 - 31:59
    מי צועק?
  • 32:00 - 32:02
    הבחור הזה.
  • 32:03 - 32:08
    אבל, אתה רואה? צועק... צועק זה... אה... קצת סוג של הערכה.
  • 32:08 - 32:10
    הוא מדבר בטון קול.
  • 32:11 - 32:13
    כן. >> אוקי. זה טון הקול.
  • 32:13 - 32:17
    נשאלתי בבית ספר תיכון לינקולן... האם זה תיכון לינקולן בסן פרנסיסקו?
  • 32:17 - 32:20
    לפני שנים רבות, נתבקשתי לעבוד עם צוות הפקולטה שם. היו להם שם הרבה
  • 32:20 - 32:25
    מתחים בין חברי הפקולטה על רקע אתני וגזעי.
  • 32:25 - 32:29
    היו הרבה מתחים, והמנהל ביקש ממני לעבוד שם, ו...
  • 32:29 - 32:31
    ...התחלתי את היום שלי שם בכך ששאלתי,
  • 32:32 - 32:35
    "תגידו לי משהו שמישהו אחר בפקולטה עושה שאתם לא אוהבים."
  • 32:35 - 32:38
    איש פונה אל האישה לידו ואומר,
  • 32:38 - 32:41
    "אני לא אוהב את זה כשאת צועקת בפגישות הפקולטה שלנו."
  • 32:41 - 32:43
    היא שאלה, "מי צועק?"
  • 32:43 - 32:45
    [צחוק]
  • 32:47 - 32:50
    עכשיו, היא הייתה מתרבות שונה מאשר האיש הזה.
  • 32:50 - 32:53
    מה שהיה צעקות בתרבות שלה היה שונה למדי.
  • 32:53 - 32:57
    ואחרי עשר דקות כשהיא התחילה לצעוק עליו לפי ההגדרה שלה,
  • 32:57 - 32:59
    ראיתי את ההבדל, אתם יודעים?
  • 33:00 - 33:04
    אז, מרים את קולו, כשהוא מבקש ממך להתכונן לצאת לבית ספר. כן.
  • 33:05 - 33:07
    או פשוט נהיה כועס עלי...
  • 33:07 - 33:10
    נהיה כועס... זה אולי מדויק, אבל זהו ניתוח.
  • 33:10 - 33:15
    אנחנו לא יודעים אם הוא כועס. אולי הוא מפחד, אתה יודע, שלא תגיע בזמן לבית ספר.
  • 33:15 - 33:18
    זה אולי נשמע לך כועס. אולי זה כועס. אולי זה לא. אבל
  • 33:18 - 33:20
    "מרים את קולו,"
  • 33:20 - 33:23
    "עשן יוצא לו מהאוזניים..."
  • 33:23 - 33:27
    את זה אתה יכול לראות. אתה רואה? זה בר הבחנה.
  • 33:27 - 33:28
    כן?
  • 33:28 - 33:32
    תלמיד שלי בכיתה ה' מסרב לעשות את שיעורי הכיתה שלו.
  • 33:32 - 33:36
    [יללה!] מסרב זהו ניתוח.
  • 33:39 - 33:43
    אולי ניתוח מדויק, אבל זה לא אומר לי מה הוא עושה.
  • 33:44 - 33:47
    הוא אומר, "לא, אני לא רוצה לעשות את זה." >> אומר "לא, אני לא רוצה לעשות את זה."
  • 33:47 - 33:49
    זו ההתנהגות.
  • 33:56 - 34:00
    בעלי לא אומר לי דברים שישפיעו עלי עמוקות.
  • 34:01 - 34:05
    אוקי. זה הבעל התן הראשון ששמעתי עליו.
  • 34:06 - 34:07
    [צחוק]
  • 34:08 - 34:12
    זו התנסות חדשה עבורי היום.
  • 34:14 - 34:17
    תלמיד בכיתה שלי מדבר בקול רם ללא הפסק
  • 34:18 - 34:20
    ולא מוכן להישאר במושבו ולא שומר את ידיו לעצמו.
  • 34:20 - 34:22
    אני שומע בערך שלושה שיפוטים שמה.
  • 34:22 - 34:25
    אה... בוא נעבר על זה לאט, כי אני שומע שלושה ניתוחים.
  • 34:25 - 34:28
    תאמר את זה שוב כך שנשמע את שלושת הניתוחים.
  • 34:28 - 34:30
    מדבר בקול רם ללא הפסק...
  • 34:31 - 34:34
    בקול רם זו פרשנות שלך. יותר בקול רם ממה שהיית רוצה.
  • 34:34 - 34:37
    אם אתה רוצה לומר את זה, נסח את זה ככה. "יותר בקול רם משהייתי רוצה"
  • 34:37 - 34:38
    לא מוכן להישאר במושבו
  • 34:38 - 34:43
    לא מוכן זהו ניתוח. "הוא לא נשאר במושב שלו אחרי שאמרתי לו להישאר שם",
  • 34:43 - 34:48
    הוא אולי יעשה זאת בעתיד. אנחנו לא יודעים אם הוא יעשה זאת או לא, זהו ניתוח.
  • 34:48 - 34:52
    לא עושה זאת כרגע. לא עושה זאת כשאני מבקש ממנו להישאר במושבו.
  • 34:52 - 34:54
    ולא שומר את ידיו לעצמו.
  • 34:54 - 34:58
    "ולא שומר את ידיו לעצמו." [אממ-הממ]
  • 34:58 - 35:03
    אוקי. מאז שבאתי למצגת המבוא בליל יום שלישי,
  • 35:03 - 35:07
    אני נהייתי מאוד מודעת לשמיעת הערכות,
  • 35:07 - 35:10
    כן. >> בעצמי, וביחוד באנשים אחרים.
  • 35:10 - 35:14
    וכך התחלתי לתהות, אתה יודע, האם כל אלה מקרים של תקשורת אלימה?
  • 35:14 - 35:18
    או שיש דרך בה חלק מאלה הם,
  • 35:18 - 35:20
    לפי המודל הזה, אינם אלימים?
  • 35:20 - 35:22
    הייתי אומר שכל
  • 35:22 - 35:26
    הערכה של אחרים אשר רומזת חוסר נכונות
  • 35:27 - 35:30
    היא ביטוי טראגי של צורך שלא מתמלא.
  • 35:32 - 35:36
    טראגי במובן ש... משתי סיבות, הראשונה,
  • 35:36 - 35:40
    היא מפחיתה את הסבירות שנקבל את מה שאנחנו רוצים.
  • 35:40 - 35:43
    אפילו אם אנחנו לא אומרים את זה בקול רם, אפילו אם אנחנו חושבים את זה,
  • 35:43 - 35:47
    אפילו אם אנחנו חושבים שמה שמישהו אחר עושה הוא שגוי,
  • 35:47 - 35:51
    זה מוריד את הסבירות שאנחנו נקבל את מה שאנחנו רוצים.
  • 35:53 - 35:55
    ושנית, זה מגביר את הסבירות שתתרחש אלימות.
  • 35:55 - 35:58
    אז, מה יכול להיות יותר טראגי מזה?
  • 35:58 - 36:03
    מאשר לבטא את עצמך באופן שעומד בפני לקבל את מה שאנחנו רוצים,
  • 36:03 - 36:05
    ומגביר אלימות?
  • 36:06 - 36:08
    כל דבר שאנחנו רוצים להגיד
  • 36:08 - 36:11
    שרומז חוסר נכונות אצל האדם האחר, אני מציע שהוא
  • 36:11 - 36:15
    ביטוי טראגי, התאבדותי של צורך שאינו ממומש.
  • 36:15 - 36:17
    בטאו את הצורך.
  • 36:18 - 36:22
    לימדו מודעות צרכים, שזה מה שאנחנו נעשה עכשיו.
  • 36:22 - 36:26
    זה איך שאנחנו מעריכים בתקשורת מקרבת. (תקשורת לא אלימה)
  • 36:26 - 36:29
    אנחנו מעריכים מתוך הלב.
  • 36:29 - 36:34
    אנחנו מבצעים שיפוטים, אבל אנחנו מבצעים שיפוטים משרתי צרכים.
  • 36:34 - 36:39
    אנחנו שופטים אם מה שאנשים עושים ממלא צרכים או לא.
  • 36:39 - 36:42
    אנחנו לא שופטים מוסרית בן אדם על מה שהוא עשה.
  • 36:43 - 36:45
    אנחנו שופטים אם זה משרת את החיים או לא,
  • 36:45 - 36:48
    כי צרכים הם החיבור הישיר שלנו אל החיים.
  • 36:48 - 36:50
    יש חיים a...
  • 36:50 - 36:54
    צרכים הם החיים אשר מחפשים ביטוי בתוכנו.
  • 36:55 - 36:58
    אז אנחנו מעריכים בהקשר לזה,
  • 36:58 - 37:01
    וזה דורש שני סוגים של יכולת הבנה וביטוי,
  • 37:01 - 37:03
    רגשות וצרכים.
  • 37:04 - 37:08
    אז הבה נהיה בטוחים שכולנו מדברים באותה השפה כאשר אני משתמש במונח
  • 37:08 - 37:10
    רגשות וצרכים.
  • 37:11 - 37:13
    אז מתחת לסעיף ב' רשום,
  • 37:13 - 37:17
    "דמיינו שאתם מדברים ישירות אל האדם,
  • 37:18 - 37:23
    ובטאו כיצד אתם מרגישים כאשר האדם מתנהג באופן שתואר לעיל,
  • 37:24 - 37:28
    והשתמשו בצורה הזו." שוב, אנחנו מדברים אל האדם האחר.
  • 37:28 - 37:32
    אנחנו אומרים להם מה הם עשו, ואנחנו אומרים, "כשאתה עושה את זה,
  • 37:32 - 37:37
    אני מרגיש\ה..." איך? איך את\ה מרגיש\ה
  • 37:37 - 37:41
    כאשר האדם עושה את מה שרשמתם תחת סעיף א'?
  • 37:41 - 37:43
    תכתבו את זה.
  • 37:48 - 37:51
    כאשר אתה עושה את זה, אני מרגיש כועס.
  • 37:52 - 37:56
    אוקי. כעס הוא הרגשה
  • 37:56 - 37:59
    אשר נולדה מחשיבה שאיננה טבעית. אנחנו נגיע לזה בהמשך.
  • 38:00 - 38:01
    [צחוק]
  • 38:03 - 38:09
    כאשר אתה לא מוכן לעזוב בזמן שסיכמנו עליו, אני מרגיש עצבני וחסר סבלנות.
  • 38:11 - 38:14
    כאשר אתה מדבר בקול הרם הזה, אני מרגישה מאוימת.
  • 38:15 - 38:16
    [יללה]
  • 38:16 - 38:20
    מאוימת זהו ניתוח. היזהרי ממילים שהן
  • 38:20 - 38:26
    יותר תיאורים של אנשים אחרים... מה את חושבת שהם עושים לך, כגון לאיים עלייך.
  • 38:26 - 38:30
    אז, תכתבו את המילים הבאות כמילים שאינן רגשות.
  • 38:30 - 38:33
    אל תבלבלו בין המילים האלה לבין רגשות.
  • 38:33 - 38:38
    אני מרגיש\ה לא מובנ\ת. אני מרגיש\ה מנוצל\ת.
  • 38:38 - 38:41
    אני מרגיש\ה מתומרנ\ת. אני מרגיש\ה נשפט\ת.
  • 38:42 - 38:45
    אני מרגיש\ה מבוקר\ת. אני מרגיש\ה שמתעלמים\ות ממני.
  • 38:47 - 38:50
    לדוגמא, האם אין זמנים בהם אתה חושב שמתעלמים ממך?
  • 38:50 - 38:53
    האם את\ה לא מרגיש הקלה?
  • 38:53 - 38:55
    [צחוק]
  • 38:56 - 38:58
    ובזמנים אחרים האם את\ה לא מרגיש\ה כועס\ת? אתם רואים?
  • 38:58 - 39:02
    אז מילים כאלה אומרות מעט מאוד על מה שחי בתוכך.
  • 39:03 - 39:05
    הן אומרות הרבה יותר על איך שאת מפרשת
  • 39:06 - 39:07
    את ההתנהגות של האדם האחר,
  • 39:07 - 39:10
    ומעל לכל, לעולם אל תבלבלו בין המילה "דחוי\ה" לבין הרגשה.
  • 39:10 - 39:12
    אני מרגיש\ה דחוי\ה. לא.
  • 39:12 - 39:16
    זו לא הרגשה. זו פרשנות התאבדותית.
  • 39:16 - 39:19
    אוקי, למי יש את המקרופון? הנה המקרופון.
  • 39:19 - 39:22
    כואב, מאוכזב, לב נופל.
  • 39:23 - 39:25
    כן.
  • 39:31 - 39:33
    מרגיש כועס ונבגד.
  • 39:33 - 39:36
    כועס, כן. יללה... עבור נבגד.
  • 39:36 - 39:40
    נבגד זו אחת המילים האלה כמו מאויים, שמתעלמים ממני, מובן לא נכון,
  • 39:40 - 39:42
    מנוצל, מתומרן.
  • 39:42 - 39:46
    זהו יותר ניתוח של האדם האחר מאשר הרגשה.
  • 39:46 - 39:49
    מה בדבר מכווץ?
  • 39:49 - 39:50
    מכווץ?
  • 39:52 - 39:55
    אם אתה מתכוון לחוץ וכדומה. אוקי. אם זה מה שזה.
  • 39:58 - 40:04
    כשאתה מתקשר אלי, ובעודך מדבר אלי בקול רם, אומר שתפסיק את המימון,
  • 40:04 - 40:06
    אני מרגישה כועסת ופוחדת.
  • 40:08 - 40:10
    אממ-הממ.
  • 40:11 - 40:14
    כשאתה משאיר את הכלים בכיור, אני מרגיש
  • 40:14 - 40:19
    חסר כוח כלפי הסביבה והזמן שלי, וזה מרגיש מתסכל ומפחיד.
  • 40:21 - 40:25
    כשאתה מתחיל לדבר בקול רם באמצע המשפט שלי,
  • 40:25 - 40:29
    אני מרגיש פגוע כי אני חושב שאתה לא מקשיב לי.
  • 40:30 - 40:31
    כן, ההרגשה נהדרת, אבל
  • 40:31 - 40:36
    אתה הולך לאבד את זה כשאתה מתחיל עם המילה "מרגיש" ואחרי זה אומר "כי אני חושב ש"
  • 40:36 - 40:41
    בכל פעם בה אתה חושב, הסיכוי שתקבל את מה שאתה צריך קטן בהרבה.
  • 40:42 - 40:43
    [צחוק]
  • 40:44 - 40:47
    במיוחד כאשר אתה מוסיף אחרי המילה "חושב" את המילה "שאתה",
  • 40:47 - 40:54
    אז אני חושב שלא רק שלא יקשיבו לך, אני צופה תגובה מגננתית-תוקפת.
  • 40:54 - 40:58
    אז, זה הולך להיות קשה עבור אנשים לדאוג עבור ההרגשות שלך
  • 40:58 - 41:02
    כאשר אתה ממשיך עם ניתוח שרומז חוסר נכונות.
  • 41:02 - 41:07
    אבל אנחנו נגיע לזה בהמשך, כי אנחנו הולכים לראות בקרוב שאנחנו... אנחנו...
  • 41:07 - 41:11
    אחרי הרגשות, יש שני מקומות שאנחנו לא הולכים אליהם.
  • 41:11 - 41:13
    ואחד מהם הוא למעלה אל הראש שלנו.
  • 41:13 - 41:17
    רואים? אנחנו נשארים עם הרגשות. אנחנו לא עולים למעלה אל הראש.
  • 41:17 - 41:20
    אנחנו נשארים בלב ומתחברים אל צרכים.
  • 41:20 - 41:21
    אבל, אנחנו נגיע לזה.
  • 41:22 - 41:25
    אם אנחנו רוצים להשתמש בתקשורת שאיננה אלימה,
  • 41:25 - 41:29
    אנחנו רוצים להיות בטוחים שאנחנו לא משתמשים בהרגשה
  • 41:29 - 41:31
    באופן שהוא אלים.
  • 41:31 - 41:35
    כי רגשות יכולות לחבר אותנו בלב
  • 41:35 - 41:37
    או שהן יכולות לתרום
  • 41:37 - 41:40
    לעוד חלוקה ואלימות.
  • 41:40 - 41:46
    אז אנחנו בהחלט לא רוצים לבטא את הרגשות שלנו באופן זה,
  • 41:47 - 41:50
    "אני מרגיש כפי שאני מרגיש כי אתה..."
  • 41:51 - 41:55
    אוקי? אנחנו לעולם לא רוצים לבטא את הרגשות שלנו ככה.
  • 41:55 - 41:57
    "את\ה גורמ\ת לי להרגיש..."
  • 41:59 - 42:03
    עכשיו, זה יהיה הרגל שיהיה קשה מאוד לשבור, כי
  • 42:03 - 42:05
    בתרבות שהיא תנית,
  • 42:05 - 42:11
    רגשות הם כלי חיוני להשתמש ברגשות אשמה כדרך לתמרן אנשים.
  • 42:11 - 42:15
    הדרך לתמרן אנשים היא אם אתה יכול לשכנע אותם
  • 42:15 - 42:19
    שהם גורמים לך להרגיש כפי שאתה מרגיש, אז הם צריכים להרגיש אשמים ולהשתנות.
  • 42:20 - 42:24
    אתם רואים? זו עוד צורה של המשחק האלים הזה.
  • 42:24 - 42:28
    אז, לדוגמא, אם אתה הורה ואתה רוצה להשתמש ברגשות באופן אלים
  • 42:28 - 42:33
    במקום באופן מקרב, אתה יכול לבטא אותם בצורה כזו.
  • 42:33 - 42:37
    "זה ממש מכאיב לי כשאתה לא מנקה את החדר שלך."
  • 42:37 - 42:39
    [צחוק]
  • 42:40 - 42:41
    אוקי?
  • 42:42 - 42:45
    או, "אתה גורם לי לכעוס כשאתה אומר את זה."
  • 42:49 - 42:54
    אני דיברתי בעת ההפסקה על אחד מהימים המאושרים שלי בתור הורה
  • 42:54 - 42:59
    כאשר בני הבכור הלך לבית ספר של תנים בפעם הראשונה.
  • 43:01 - 43:05
    הוא היה שש שנים בבית ספר לג'ירפות שאני עזרתי ליצור,
  • 43:05 - 43:12
    ו, אה... אבל אז, אני רציתי שהוא ילמד כיצד להנות גם מתנים, אז,
  • 43:12 - 43:16
    אה... ובבתי ספר לג'ירפות, אנחנו רוצים גם להיות מודעים
  • 43:16 - 43:19
    שהילדים לא תמיד יהיו בסביבה הזו,
  • 43:19 - 43:22
    אז אנחנו רוצים ללמד אותם כיצד להישאר עם הערכים שלהם
  • 43:23 - 43:26
    בלי קשר למבנה בו הם נמצאים. אתם רואים?
  • 43:26 - 43:31
    אז הוא חוזר מהיום הראשון שלו בבית ספר, והוא נראה פחות ממאושר, ואני אמרתי,
  • 43:32 - 43:34
    "איך היה הבית ספר החדש, ריק?"
  • 43:34 - 43:39
    והוא אמר, "זה בסדר, אבא, אבל... אוף! חלק מהמורים האלה, אבא..."
  • 43:39 - 43:41
    אני אמרתי, "מה קרה?"
  • 43:41 - 43:43
    הוא אמר, "אבא, אני אפילו לא הגעתי לכניסה הראשית, באמת.
  • 43:44 - 43:45
    הייתי באמצע הדרך אל הדלת הקדמית,
  • 43:45 - 43:48
    ואיזשהו מורה מגיע אלי בריצה ואומר,
  • 43:48 - 43:51
    "תראו, תראו את הילדה הקטנה."
  • 43:53 - 43:56
    אתם יכולים לנחש אל מה המורה הגיב?
  • 43:56 - 43:59
    כן, לבני היה שיער ארוך עד הכתפיים.
  • 43:59 - 44:03
    אתם רואים, בבית ספר לתנים, כפי שכולנו יודעים, הסמכות יודעת מה נכון.
  • 44:03 - 44:07
    אתם רואים? יש דרך נכונה בה ילד צעיר לובש את שערו ויש דרך לא נכונה.
  • 44:07 - 44:11
    דרך נכונה לעשות את הכל. ומי יודע? המורה.
  • 44:11 - 44:16
    ומה אתה עושה אם מישהו לא עושה את זה? אתה משתמש בבושה, אשמה, וכן הלאה.
  • 44:16 - 44:21
    אתה משתמש במילה "ילדה" כאילו זו קללה. ברוכים הבאים לארץ התנים.
  • 44:21 - 44:27
    אז אני מתחמם, מוכן לעשות קצת "תרפיית אלות" עם המורה,
  • 44:27 - 44:29
    [צחוק]
  • 44:29 - 44:32
    שוכח את כל מה שאני מלמד,
  • 44:33 - 44:35
    ואני אמרתי לבני, "איך התמודדת עם זה?"
  • 44:36 - 44:40
    והוא אמר, "אני זכרתי, אבא, מה שאמרת, שמתי שאתה
  • 44:40 - 44:45
    בסביבה שכזו, אף פעם אל תתן להם את הכוח לגרום לך להיכנע או למרוד."
  • 44:46 - 44:48
    אחד הדברים שאנחנו רוצים ללמד ילדים מאוד מוקדם,
  • 44:49 - 44:51
    זה שלא משנה בתוך איזה מבנה אתה נמצא,
  • 44:52 - 44:56
    אף פעם אל תאבד את המודעות לכך שאתה חופשי לבחור מה לעשות.
  • 44:56 - 45:00
    אל תאפשר למוסדות לקבוע מה שאתה עושה.
  • 45:01 - 45:03
    אני אמרתי, "היי, אם אתה זכרת את זה, זו מתנה גדולה.
  • 45:03 - 45:07
    אני ממש אוהב שיכולת לזכור את זה תחת אותם תנאים.
  • 45:07 - 45:09
    אז מה עשית?"
  • 45:09 - 45:14
    "אני שמתי את אוזני הג'ירפה שלי, אבא, ניסיתי להקשיב מה הוא הרגיש ומה הצרכים שלו"
  • 45:14 - 45:17
    אני אמרתי, "אתה זכרת לעשות את זה? מה אתה שמעת?"
  • 45:17 - 45:22
    "די ברור, אבא. הוא נראה מעוצבן ורצה שאחתוך את השיער שלי."
  • 45:23 - 45:27
    "היי, וואו, אני ממש שמח שיכולת לזכור את זה. איך הרגשת עם זה?"
  • 45:27 - 45:33
    הוא אמר, "אבא, הרגשתי עצוב עבורו. הוא היה קירח ועשה רושם שיש לו בעיה עם שיער."
  • 45:34 - 45:35
    [צחוק]
  • 45:45 - 45:48
    אז אנחנו רוצים ללמד ילדים את אותו דבר שאנחנו רוצים ללמד מבוגרים.
  • 45:49 - 45:52
    מוסדות לא יכולים לגרום לך לעשות שום דבר. אה...
  • 45:53 - 45:56
    אנשים אחרים לא יכולים לגרום לך לעשות שום דבר.
  • 45:56 - 46:00
    אף אדם לעולם לא עשה דבר שהוא\היא לא בחר\ה לעשות.
  • 46:01 - 46:03
    פלסטיני בכפר חברון חלק בדעתי בהזדמנות אחת.
  • 46:04 - 46:07
    הוא אמר, "אני לא מסכים איתך, מארשל, שאנחנו רק בוחרים לעשות
  • 46:07 - 46:09
    איפה הייתה הבחירה שלי לפני יומיים?
  • 46:09 - 46:12
    חייל מצמיד אקדח לראשי ואומר, תוריד את הבגדים שלך או שאני יורה בך.
  • 46:12 - 46:15
    איפה הייתה הבחירה שלי?"
  • 46:15 - 46:18
    אני אמרתי, "נראה לי די ברור.
  • 46:18 - 46:21
    הייתה לך בחירה אם להוריד את הבגדים שלך או לא."
  • 46:21 - 46:24
    הוא צחק. הוא אמר, "אוקי, הבנתי את הנקודה שלך.
  • 46:24 - 46:26
    אני בחרתי לא להוריד את הבגדים שלי.
  • 46:27 - 46:32
    אני בחרתי... החייל הזה ידע שאין לי רובה. הוא עשה את זה כדי לפגוע בכבודי.
  • 46:32 - 46:35
    אני בחרתי לסכן את חיי כדי להגן על כבודי." אוקי, אז...
  • 46:35 - 46:38
    אני לא תמיד אומר שאנחנו אוהבים את הבחירות שלנו, אבל
  • 46:38 - 46:42
    אף אחד לא גורם לנו לעשות משהו שלא בחרנו לעשות.
  • 46:42 - 46:46
    אז אני אמרתי, "על פי הנראה החייל גם בחר לא לירות בך.
  • 46:46 - 46:49
    אחרת הוא היה צלף מאוד גרוע."
  • 46:49 - 46:51
    [צחוק]
  • 46:51 - 46:54
    הילדים שלי לימדו אותי את זה שאף אחד לא עושה משהו שהוא לא בוחר לעשות.
  • 46:54 - 46:57
    בערך מהזמן שהם היו בני שנתיים, הם חינכו אותי
  • 46:58 - 47:01
    שאני לא יכולתי לגרום להם לעשות שום דבר.
  • 47:01 - 47:03
    כל מה שאני יכולתי לעשות זה לגרום להם לאחל שהם היו עושים את זה.
  • 47:04 - 47:05
    [צחוק]
  • 47:05 - 47:08
    ואז הם לימדו אותי עוד שיעור. שבכל פעם שאני עושה את זה,
  • 47:09 - 47:13
    הם יגרמו לי לאחל שאני לא הייתי גורם להם לאחל שהם היו עושים את זה.
  • 47:13 - 47:17
    הם לימדו אותי שאלימות יוצרת אלימות. אתם רואים?
Title:
מבוא לתקשורת שאיננה אלימה DVD 1 חלק 1: המטרה של תקשורת שאיננה אלימה (מקרבת) וביטוי הבחנות ורגשות
Description:

סדנא מאת מארשל רוזנברג

more » « less
Video Language:
English
Duration:
47:19

Hebrew subtitles

Revisions