Return to Video

Kapitalismi syö demokratian -- ellemme estä sitä

  • 0:01 - 0:02
    Demokratia.
  • 0:03 - 0:04
    Täällä lännessä
  • 0:04 - 0:08
    teemme suuren virheen,
    kun otamme sen itsestäänselvyytenä.
  • 0:08 - 0:10
    Me emme pidä demokratiaa
  • 0:10 - 0:14
    kallisarvoisimpana aarteenamme,
  • 0:14 - 0:17
    vaan kohtelemme sitä yhtenä
    yhteiskuntiemme huonekaluista.
  • 0:18 - 0:22
    Meillä on tapana pitää sitä
    täysin annettuna.
  • 0:23 - 0:28
    Uskomme väärin, että kapitalismista
    väistämättä seuraa demokratia.
  • 0:28 - 0:29
    No ei seuraa.
  • 0:29 - 0:34
    Singaporen Lee Kuan Yew ja
    hänen mahtavat imitaattorinsa Pekingissä
  • 0:34 - 0:37
    ovat vastaansanomattomasti osoittaneet,
  • 0:37 - 0:41
    että kukoistava kapitalismi
  • 0:41 - 0:43
    ja huimaava talouskasvu
    ovat rakennettavissa
  • 0:43 - 0:46
    demokratia-vapaalla politiikalla.
  • 0:46 - 0:50
    Demokratia todella on vetäytymässä
  • 0:50 - 0:52
    täältä Euroopasta.
  • 0:52 - 0:55
    Aikaisemmin tänä vuonna,
    kun edustin Kreikkaa
  • 0:55 - 0:58
    ja sen vastavalittua hallitusta
  • 0:58 - 1:01
    Euroryhmässä valtiovarainministerinä,
  • 1:01 - 1:06
    minulle kerrottiin suorasanaisesti,
    että valtiomme demokraattinen prosessi,
  • 1:06 - 1:07
    meidän vaalimme,
  • 1:07 - 1:09
    eivät saisi häiritä
  • 1:09 - 1:12
    talouspolitiikkaa,
    jota oltiin toimeenpanemassa Kreikassa.
  • 1:13 - 1:14
    Sinä hetkenä ajattelin,
  • 1:14 - 1:19
    ettei Lee Kuan Yew'ta
    tai Kiinan kommunistista puoluetta voisi
  • 1:19 - 1:21
    paremmin vapauttaa synneistään.
  • 1:21 - 1:24
    Itse asiassa muutamat uppiniskaiset
    ystäväni jankuttivat minulle,
  • 1:24 - 1:28
    että demokratia kiellettäisiin,
    jos se koskaan uhkaisi muuttaa mitään.
  • 1:30 - 1:33
    Täällä, tänä iltana
    haluan esitellä teille
  • 1:33 - 1:36
    taloustieteellisen mahdollisuuden
    autenttiselle demokratialle.
  • 1:37 - 1:41
    Minä haluan pyytää teitä kanssani uskomaan
  • 1:41 - 1:43
    että Lee Kuan Yew,
  • 1:44 - 1:46
    Kiinan kommunistinen puolue
  • 1:46 - 1:47
    ja ennen kaikkea Euroryhmä
  • 1:47 - 1:51
    ovat väärässä uskoessaan,
    että voisimme luopua demokratiasta.
  • 1:52 - 1:55
    Ja että me tarvitsemme autenttista,
    riehakasta demokratiaa.
  • 1:55 - 1:58
    Ja ilman demokratiaa
  • 1:58 - 2:01
    yhteiskuntamme tulevat olemaan
    inhottavampia,
  • 2:01 - 2:03
    tulevaisuutemme kolkko
  • 2:03 - 2:06
    ja uudet, hienot teknologiamme
    hukkaan heitettyjä.
  • 2:06 - 2:07
    Tuhlaamisesta puheenollen,
  • 2:08 - 2:10
    esitän mielenkiintoisen paradoksin,
  • 2:10 - 2:13
    joka paraikaa uhkaa talouksiamme.
  • 2:13 - 2:15
    Kutsun sitä kahden kukkulan paradoksiksi.
  • 2:15 - 2:17
    Ensimmäinen huippu --
  • 2:17 - 2:18
    te tunnette sen jo --
  • 2:18 - 2:20
    on velkavuori,
  • 2:20 - 2:24
    joka on heittänyt varjonsa
  • 2:24 - 2:27
    Yhdysvaltojen, Euroopan
    ja koko maailman ylle.
  • 2:29 - 2:33
    Mutta vain harva erottaa toisen huipun.
  • 2:34 - 2:36
    Toimettoman rahan vuoren,
  • 2:37 - 2:40
    joka kuuluu rikkaille säästäjille
    ja korporaatioille,
  • 2:41 - 2:44
    jotka ovat liian peloissaan
    investoidakseen sitä
  • 2:44 - 2:47
    tuottaviin toimiin,
    jotka voisivat luoda tuloja,
  • 2:47 - 2:50
    joilla voitaisiin tuhota velkavuori
  • 2:50 - 2:54
    ja tuottaa kaikkea sitä, mitä
    ihmiskunta epätoivoisesti tarvitsisi,
  • 2:54 - 2:56
    kuten vihreää energiaa.
  • 2:56 - 2:58
    Seuraavaksi esitän kaksi lukua.
  • 2:58 - 3:00
    Viimeisen kolmen kuukauden aikana
  • 3:00 - 3:02
    Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa
    ja euroalueella
  • 3:02 - 3:07
    on investoitu yhteensä
    3,4 biljoonaa dollaria
  • 3:07 - 3:09
    kaikkiin hyvinvointia
    edistäviin hyödykkeisiin
  • 3:09 - 3:12
    kuten tuotantolaitoksiin, koneisiin
  • 3:12 - 3:15
    toimistorakennuksiin,
    kouluihin,
  • 3:15 - 3:18
    teihin, rautateihin ja niin edelleen.
  • 3:18 - 3:21
    3,4 biljoonaa dollaria
    kuulostaa suurelta,
  • 3:21 - 3:24
    ennen kuin sitä vertaa niihin
    5,1 biljoonaan dollariin,
  • 3:25 - 3:27
    joka tänä samana aikana
    on vellonut samoissa maissa
  • 3:27 - 3:29
    rahoitusinstituuteissamme
  • 3:29 - 3:32
    tekemättä ei yhtään mitään
  • 3:33 - 3:38
    paitsi aiheuttamaan pörssikuplia
    ja asuntojen hintojen nousua.
  • 3:38 - 3:44
    Eli velan vuori ja joutilaan rahan vuori
  • 3:44 - 3:47
    muodostavat kaksi huippua,
    jotka eivät pysty kumoamaan toisiaan
  • 3:47 - 3:50
    markkinoiden normaalin toiminnan kautta.
  • 3:50 - 3:53
    Lopputuloksena on ollut
    paikallaan polkevat palkat,
  • 3:53 - 3:57
    ja yli neljännes 25-54-vuotiaista
  • 3:57 - 4:01
    Yhdysvalloissa, Japanissa ja Euroopassa
    on työttömänä.
  • 4:01 - 4:03
    Tämän seurauksena alhainen kansantulo,
  • 4:03 - 4:07
    on loppumattoman kehän lailla
    luonut pessimismiä
  • 4:07 - 4:11
    sijoittajissa,
    jotka pelätessään matalaa kysyntää,
  • 4:11 - 4:13
    pahentavat tilannetta
    jättämällä investoimatta.
  • 4:13 - 4:15
    Tilanne on sama kuin Opidipuksen isällä,
  • 4:15 - 4:18
    joka pelästyttyään oraakkelin
    ennustuksesta,
  • 4:18 - 4:21
    jonka mukaan hänen poikansa
    tulisi surmaamaan hänet,
  • 4:21 - 4:23
    loi tahattomasti olosuhteet,
  • 4:23 - 4:26
    jotka varmistivat,
    että poika juuri näin tekisikin.
  • 4:27 - 4:29
    Tämän takia kärhämöin kapitalismin kanssa.
  • 4:29 - 4:31
    Se tuottaa tuhlaavaisuutta.
  • 4:31 - 4:33
    Kaikki tämä toimeton raha
  • 4:33 - 4:35
    tulisi suunnata
  • 4:35 - 4:37
    parantamaan elämiä,
  • 4:37 - 4:41
    kehittämään ihmisten taitoja
    ja totta vieköön rahoittamaan
  • 4:41 - 4:42
    vihreää teknologiaa,
  • 4:43 - 4:45
    joka on avainasemassa
    maapallomme pelastamisessa.
  • 4:46 - 4:50
    Olenko oikeassa uskoessani,
    että demokratia voisi olla ratkaisu?
  • 4:50 - 4:51
    Uskon niin,
  • 4:51 - 4:52
    mutta sitä ennen
  • 4:52 - 4:53
    on määriteltävä demokratia.
  • 4:55 - 4:57
    Aristoteles määritteli sen
  • 4:57 - 5:02
    valtiomuodoksi,
    jossa vapaat ja myös köyhätkin ihmiset,
  • 5:02 - 5:05
    jotka olivat enemmistö,
    kontrolloivat hallitusta.
  • 5:05 - 5:08
    Ateenalainen demokratia
    syrji toki liian monia:
  • 5:08 - 5:11
    naisia, maahanmuuttajia ja tietysti orjia.
  • 5:12 - 5:14
    Mutta olisi virhe sivuuttaa
  • 5:14 - 5:17
    ateenalaisen demokratian merkittävyys
  • 5:17 - 5:19
    sen sivuuttamien ihmisten perusteella.
  • 5:20 - 5:22
    Olennaisempaa oli -- ja on edelleen -- se,
  • 5:22 - 5:25
    että Ateenalainen demokratia
  • 5:25 - 5:28
    otti mukaan
    koko työtätekevän köyhälistön,
  • 5:28 - 5:33
    joille myönnettiin, ei vain sananvapautta,
  • 5:33 - 5:35
    vaan mikä oli vielä tärkeämpää,
  • 5:35 - 5:38
    oikeus poliittisiin näkemyksiin,
  • 5:38 - 5:40
    joilla oli sama painoarvo valtion asioissa
  • 5:40 - 5:44
    kuin muillakin äänioikeutetuilla.
  • 5:44 - 5:47
    Ateenalainen demokratia
    ei tietenkään kestänyt pitkään.
  • 5:47 - 5:50
    Kuten kynttilä, joka roihuaa kirkkaana
  • 5:50 - 5:52
    se paloi loppuun nopeasti.
  • 5:52 - 5:57
    Meidän liberaalien demokratioidemme
    juuret eivät ole antiikin Kreikassa.
  • 5:57 - 5:59
    Niiden juuret löytyvät Magna Cartasta,
  • 5:59 - 6:03
    Mainiosta vallankumouksesta
  • 6:03 - 6:05
    ja Yhdysvaltain perustuslaista.
  • 6:05 - 6:10
    Siinä missä ateenalaisen demokratian
    keskiössä oli isännätön kansalainen
  • 6:10 - 6:12
    ja köyhien työläisten aseman parantaminen,
  • 6:13 - 6:17
    meidän liberaalit demokratiamme
    perustuvat Magna Carta -traditioon,
  • 6:17 - 6:21
    joka oli loppujen lopuksi
    isäntien perusoikeuskirja.
  • 6:21 - 6:24
    Ja niinpä liberaali demokratia
    nousikin pintaan vasta,
  • 6:24 - 6:29
    kun oli mahdollista irrottaa
    poliitiikan ja talouden alueet toisistaan
  • 6:29 - 6:34
    ja rajata demokraattinen käytäntö
    kokonaan politiikan alueelle,
  • 6:34 - 6:36
    jättäen talouden
  • 6:36 - 6:38
    –- siis yritysmaailman –-
  • 6:38 - 6:40
    demokratiavapaaksi vyöhykkeeksi.
  • 6:42 - 6:45
    Tämänpäivän demokratioissamme,
  • 6:45 - 6:48
    kun tämä talouden eristäminen
    politiikasta alkoi,
  • 6:48 - 6:50
    alkoi myös heltymätön kamppailu,
  • 6:51 - 6:55
    jonka pääpiirteenä on se,
    että taloudellinen ulottuvuus
  • 6:55 - 6:58
    taistelee vallatakseen politiikan kentän
  • 6:58 - 7:00
    syöden näin sen vaikutusvallan.
  • 7:00 - 7:04
    Oletko miettinyt, miksi poliitikot
    eivät ole samanlaisia kuin ennen?
  • 7:05 - 7:07
    Se ei johdu heidän DNA:nsa
    heikentymisestä.
  • 7:07 - 7:09
    (Naurua)
  • 7:09 - 7:13
    Se johtuu siitä, että nykyään voi istua
    hallituksessa omaamatta valtaa,
  • 7:13 - 7:17
    koska valta on siirtynyt
    poliitiikan alueelta
  • 7:17 - 7:18
    erilliseen talouden piiriin.
  • 7:19 - 7:21
    Niin,
  • 7:21 - 7:23
    mainitsin kiistastani
    kapitalismin kanssa.
  • 7:23 - 7:26
    Kun miettii, niin tilanne muistuttaa
  • 7:26 - 7:34
    saalistajien joukkoa, joka on niin
    taitava saaliinsa metsästämisessä,
  • 7:34 - 7:36
    että he kuolevat nälkään.
  • 7:37 - 7:38
    Samalla tavalla
  • 7:38 - 7:41
    talouden maailma on vallannut
    ja kannibaalisesti syönyt
  • 7:41 - 7:45
    politiikan maailman niin laajasti,
    että se on heikentänyt itsensä,
  • 7:45 - 7:47
    mikä on johtanut talouskriisiin.
  • 7:47 - 7:49
    Yritysvalta on kasvanut,
  • 7:49 - 7:51
    poliittiset hyveet ovat heikentyneet,
  • 7:51 - 7:53
    epätasa-arvo on nousussa,
  • 7:53 - 7:55
    kansantulot ovat romahtaneet
  • 7:55 - 8:01
    ja yritysten toimitusjohtajat ovat liian
    pelokkaita investoimaan yrityksiinsä.
  • 8:02 - 8:08
    Joten mitä enemmän kapitalismi menestyy
    demoksen syrjäyttämisessä demokratiasta,
  • 8:08 - 8:10
    sitä isommat kukkulat
  • 8:10 - 8:13
    ja sitä isompi inhimillisten resurssien
  • 8:13 - 8:15
    ja hyvinvoinnin tuhlaus.
  • 8:16 - 8:18
    Jos tilanne on tämä, on ilmiselvää,
  • 8:19 - 8:22
    että meidän tulisi yhdistää
    politiikan ja talouden kentät
  • 8:22 - 8:25
    ja tämä olisi parempi saavuttaan
    kansalaisten kontrollin kautta
  • 8:25 - 8:28
    kuten Ateenassa aikoinaan,
    mutta ilman orjia
  • 8:28 - 8:31
    ja naisten ja maahanmuuttajien syrjimistä.
  • 8:32 - 8:34
    Tämä ei ole mitenkään
    originaali ajatus.
  • 8:34 - 8:37
    Marxilaisella vasemmistolla
    oli se jo 100 vuotta sitten,
  • 8:37 - 8:38
    mutta tunnetusti se ei oikein onnistunut.
  • 8:39 - 8:42
    Opetus, jonka opimme
    Neuvostoliiton fiaskosta oli se,
  • 8:42 - 8:47
    että tarvittaisiin jonkinlainen ihme, jotta
    työtätekevä köyhälistö
  • 8:47 - 8:51
    pääsisi uudestaan valtaan
    kuten antiikin Ateenassa
  • 8:51 - 8:54
    luomatta uudenlaista
    raakuutta ja tuhlausta.
  • 8:55 - 8:57
    Mutta on olemassa ratkaisu:
  • 8:57 - 8:59
    heidän eliminoimisensa.
  • 8:59 - 9:01
    Kapitalismi tekee jo näin
  • 9:01 - 9:06
    korvaamalla heidät automaation,
    androidien ja robottien avulla.
  • 9:07 - 9:09
    Ongelma on, että niin kauan
  • 9:09 - 9:12
    kuin talouden ja politiikan
    kentät ovat erotettuja,
  • 9:12 - 9:16
    automaatio tulee
    kasvattamaan kaksoishuippuja,
  • 9:17 - 9:18
    kiihdyttämään tuhlausta
  • 9:18 - 9:20
    ja syventämään sosiaalisia konflikteja.
  • 9:20 - 9:22
    Näin on tapahtumassa,
  • 9:22 - 9:24
    niin uskon,
  • 9:24 - 9:25
    Kiinan kaltaisissa paikoissa.
  • 9:27 - 9:29
    Joten meidän tulisi uudelleenjärjestää
  • 9:29 - 9:33
    ja yhdistää talouden kenttä poliittiseen,
  • 9:33 - 9:38
    mutta meidän olisi parempi tehdä se
    demokratisoimalla yhdistetty ulottuvuus,
  • 9:38 - 9:44
    jotta emme päätyisi
    valvontahulluun hyperautokratiaan,
  • 9:44 - 9:48
    jonka rinnalla Matrix-elokuva
    alkaisi näyttää dokumentilta.
  • 9:48 - 9:50
    (Naurua)
  • 9:50 - 9:53
    Eli kysymys ei ole siitä,
    tuleeko kapitalismi selviämään
  • 9:53 - 9:55
    tuottamistaan uusista teknologioista.
  • 9:56 - 9:58
    Paljon mielenkiintoisempi kysymys on,
  • 9:58 - 10:03
    onko lopputuloksena jotain, joka
    muistuttaa Matrixin dystopiakuvausta
  • 10:03 - 10:08
    vai jotain, joka on lähempänä
    Start Trekissä kuvattua yhteiskuntaa,
  • 10:08 - 10:10
    jossa koneet palvelevat ihmistä
  • 10:10 - 10:15
    ja ihmiset voivat käyttää
    energiaansa universumin tutkimiseen
  • 10:15 - 10:19
    ja pitkiin väittelyihin
    elämän tarkoituksesta,
  • 10:19 - 10:23
    jollain ateenamaisella
    high tech -kansantorilla.
  • 10:24 - 10:28
    Mielestäni meillä
    on varaa olla optimistisia.
  • 10:29 - 10:31
    Mutta mitä vaaditaan
  • 10:31 - 10:33
    ja miltä se näyttäisi,
  • 10:33 - 10:38
    jos saavuttaisimme starttrekimäisen
    utopian matrixmaisen dystopian sijaan?
  • 10:38 - 10:39
    Käytännössä siis,
  • 10:40 - 10:41
    antakaa minun esitellä
  • 10:41 - 10:42
    pari esimerkkiä.
  • 10:43 - 10:45
    Yritysmaailman tasolla,
  • 10:45 - 10:47
    kuvittele markkinat,
  • 10:47 - 10:50
    joilla kerätään pääomaa työskennellessä,
  • 10:51 - 10:56
    ja tämä pääoma seuraisi sinua
    vaihtaessasi työpaikkaa
  • 10:56 - 10:58
    yrityksestä toiseen.
  • 10:58 - 10:59
    Yritys,
  • 10:59 - 11:02
    jossa kulloinkin työskentelisit,
  • 11:03 - 11:07
    olisi ainoastaan siinä juuri
    sillä hetkellä työskentelevien omistama.
  • 11:07 - 11:12
    Näin kaikki tulot tulevat
    pääomatuloista
  • 11:12 - 11:16
    ja itse palkkatyön konsepti
    muuttuisi turhiksi.
  • 11:17 - 11:23
    Näin ei olisi enää jakoa niihin, jotka
    omistavat, mutta eivät työskentele
  • 11:23 - 11:26
    ja niihin, jotka työskentelevät,
    mutta eivät omista yritystä;
  • 11:26 - 11:30
    ei olisi enää pääoman
    ja työn vastakkainasettelua;
  • 11:30 - 11:35
    ei kuilua sijoittamisen
    ja säästämisen välillä;
  • 11:35 - 11:38
    ja erityisesti,
    ei enää kasvaa kaksoishuippua!
  • 11:39 - 11:41
    Globaalin poliittisen talouden tasolla,
  • 11:41 - 11:43
    kuvittele, että meillä olisi
  • 11:43 - 11:48
    kelluvat kansalliset valuutat
  • 11:48 - 11:52
    ja universaali, globaali,
    digitaalinen valuutta,
  • 11:52 - 11:56
    josta huolehtisi IMF
  • 11:56 - 11:57
    ja G20
  • 11:57 - 12:00
    koko ihmiskunnan hyväksi.
  • 12:00 - 12:01
    Kuvittele vielä,
  • 12:01 - 12:05
    että kaikki kansainvälinen kauppa
    käytäisiin tällä valuutalla,
  • 12:05 - 12:07
    kutsutaan sitä vaikka Cosmokseksi.
  • 12:10 - 12:12
    Kaikki hallitukset sopisivat
  • 12:12 - 12:16
    maksavansa yhteiseen rahastoon summan,
  • 12:16 - 12:20
    joka vastaisi niiden alijäämää
  • 12:20 - 12:23
    sekä erityisesti ylijäämää.
  • 12:24 - 12:29
    Kuvittele, että näin kerätyt rahat
    suunnattaisiin vihreisiin teknologioihin
  • 12:29 - 12:34
    erityisesti niissä paikoissa,
    joissa sijoituksista on pulaa.
  • 12:35 - 12:36
    Tämä ei ole uusi idea.
  • 12:36 - 12:40
    Itse asiassa John Maynard Keynes
    ehdotti tätä
  • 12:40 - 12:43
    jo vuonna 1944 Bretton Woods -kokouksessa.
  • 12:44 - 12:45
    Ongelma silloin oli,
  • 12:45 - 12:49
    että ei ollut olemassa teknologiaa
    sen toteuttamiseen.
  • 12:49 - 12:50
    Nykyään meillä on,
  • 12:50 - 12:56
    erityisesti poliitisen ja taloudellisen
    ulottuvuuden yhdistyttyä.
  • 12:57 - 13:00
    Maailma, jonka äsken kuvasin,
    olisi samanaikasesti
  • 13:00 - 13:02
    libertaari,
  • 13:02 - 13:06
    sillä se keskittyy yksilöiden etuun.
  • 13:06 - 13:07
    Marxilainen,
  • 13:07 - 13:11
    sillä siinä heitetään roskiin
  • 13:11 - 13:13
    pääoman ja palkkatyön välinen ristiriita,
  • 13:13 - 13:15
    sekä keynesiläinen,
  • 13:15 - 13:17
    globaalisti keynesiläinen.
  • 13:18 - 13:21
    Mutta ennen kaikkea se on maailma,
  • 13:21 - 13:25
    jossa on mahdollista kuvitella
    autenttinen demokratia.
  • 13:26 - 13:28
    Koittaakohan sellaisen
    maailman aika koskaan?
  • 13:28 - 13:33
    Vai tuleeko tulevaisuutemme
    muistuttamaan Matrixia?
  • 13:33 - 13:37
    Vastaus riippuu poliittisesta päätöksestä,
    jonka teemme kollektiivisesti.
  • 13:38 - 13:39
    Valinta on meidän,
  • 13:39 - 13:42
    ja tuon valinnan on
    parempi olla demokraattinen.
  • 13:42 - 13:44
    Kiitos!
  • 13:44 - 13:47
    (Aplodit)
  • 13:49 - 13:51
    Bruno Giussani: Yanis,
  • 13:52 - 13:56
    olet itse kuvannut itseäsi
    libertaariksi marxistiksi.
  • 13:58 - 14:01
    Onko Marx enää relevantti nykypäivänä?
  • 14:02 - 14:05
    Yanis Varoufakis: Jos esittämissäni
    ajatuksissa on mitään relevanssia,
  • 14:05 - 14:07
    niin hän on.
  • 14:07 - 14:10
    Sillä poliittisen ja taloudellisen
    yhdistämisen pointti on,
  • 14:10 - 14:11
    jos emme tee sitä,
  • 14:11 - 14:14
    niin teknologiset innovaatiot
  • 14:14 - 14:16
    aiheuttavat massiivisen
    romahduksen kansantuloon,
  • 14:16 - 14:21
    mitä Larry Summers on luonnehtinut
    'sekulaariksi stagnaatioksi'.
  • 14:21 - 14:24
    Kun tämä kriisi on leviämässä
    yhdestä maailmankolkasta,
  • 14:24 - 14:25
    kuten se nyt on,
  • 14:25 - 14:28
    se ei tule horjuttamaan
    ei vain omia demokratioitamme,
  • 14:28 - 14:32
    vaan myös niitä, jotka eivät ole
    innostuneita liberaalista demokratiasta,
  • 14:32 - 14:36
    Jos tämä analyysi on kestävä,
    niin sitten Marx on todellakin relevantti.
  • 14:36 - 14:38
    Mutta niin on myös Hayekikin,
  • 14:38 - 14:40
    ja siksi olen libertaarinen marxisti.
  • 14:40 - 14:41
    Myös Keynes on olennainen
  • 14:41 - 14:43
    ja siksi olen hämmentynyt.
  • 14:43 - 14:44
    (Naurua)
  • 14:44 - 14:46
    BG: Varmasti, ja niin taidamme olla mekin.
  • 14:46 - 14:47
    (Naurua)
  • 14:47 - 14:49
    (Aplodit)
  • 14:49 - 14:52
    Jos et ole hämmentynyt,
    et ajattele tarpeeksi.
  • 14:52 - 14:55
    YV: Noin puhuu nimenomaan
    kreikkalainen filosofi.
  • 14:55 - 14:57
    Itse asiassa siteerasin Einsteinia..
  • 14:57 - 14:59
    BG: Mainitsit puheessasi
    Singaporen ja Kiinan,
  • 14:59 - 15:03
    ja eilen illallisella kerroit
    mielipiteesi siitä,
  • 15:03 - 15:07
    kuinka Länsi katsoo Kiinaa.
  • 15:07 - 15:08
    Haluaisitko kertoa siitä enemmän?
  • 15:09 - 15:11
    YV: No, tähän liittyy
    iso määrä tekopyhyyttä.
  • 15:11 - 15:16
    Liberaalit demokratiamme
    näyttävät demokratioilta.
  • 15:16 - 15:18
    Se johtuu siitä,
    kuten puheessani toin esiin,
  • 15:18 - 15:20
    että olemme rajanneet demokratian
  • 15:20 - 15:23
    politiikan alueelle samalla,
    kun olemme jättäneet sen alueen,
  • 15:23 - 15:25
    jolla kaikki säpinä nykyään tapahtuu,
    talouden alueen,
  • 15:25 - 15:27
    demokratiavapaaksi.
  • 15:27 - 15:29
    Tavallaan,
  • 15:29 - 15:31
    jos ryhdyn provokatiiviseksi,
  • 15:32 - 15:36
    voisi sanoa, että Kiina on nykyään
    lähempänä 1800-luvun Britanniaa.
  • 15:36 - 15:38
    Meillä on tapana
  • 15:38 - 15:41
    yhdistää liberalismi demokratiaan,
    mikä on virhe
  • 15:41 - 15:42
    historiallisesti ajateltuna.
  • 15:42 - 15:45
    Liberalismi, liberaali,
    kuten John Stuart Mill.
  • 15:45 - 15:49
    Mill oli erityisen skeptinen
    demokraattisen prosessin suhteen.
  • 15:49 - 15:54
    Se, mihin törmäämme Kiinassa tänään,
    on varsin samanlainen prosessi kuin se,
  • 15:54 - 15:57
    minkä Britannia kävi läpi teollisen
    vallankumouksen aikaan,
  • 15:57 - 16:00
    erityisesti sen ensimmäisen
    ja toisen vaiheen välisenä aikana.
  • 16:00 - 16:04
    Se, että Kiinaa syytetään
    samoista asioista,
  • 16:04 - 16:07
    jotka Länsi itse toteutti 1800-luvulla,
  • 16:07 - 16:08
    haiskahtaa tekopyhyydeltä.
  • 16:10 - 16:13
    BG: Olen varma, että monet
    haluaisivat kuulla kokemuksistasi
  • 16:13 - 16:16
    Kreikan valtiovarainministerinä
    aiemmin tänä vuonna.
  • 16:16 - 16:17
    YV: Arvasin, että kysyisit siitä.
  • 16:17 - 16:19
    BG: Aivan.
  • 16:19 - 16:20
    Puoli vuotta on kulunut,
  • 16:20 - 16:22
    miltä tuntuu muistella noita aikoja?
  • 16:24 - 16:27
    YV: Henkilökohtaisella tasolla
    hurjan mielenkiintoista,
  • 16:27 - 16:28
    muuten se oli pettymys,
  • 16:28 - 16:32
    sillä meillä oli mahdollisuus
    uudistaa,
  • 16:32 - 16:34
    ei vain Kreikkaa, vaan koko Euroalue.
  • 16:34 - 16:37
    Luopumaan itsetyytyväisyydestä
  • 16:37 - 16:39
    ja jatkuvasta silmien ummistamisesta
  • 16:39 - 16:43
    siltä, että massiivinen
    rakenteellinen vika
  • 16:43 - 16:44
    läpäisi Euroalueen ja
  • 16:44 - 16:49
    joka uhkaa koko Euroopan Unionia.
  • 16:49 - 16:52
    Meillä oli mahdollisuus Kreikan
    ohjelmajulistuksen,
  • 16:52 - 16:55
    jossa muuten ensikertaa
  • 16:55 - 16:58
    myönnettiin tämä vika,
  • 16:58 - 16:59
    asian korjaamiseksi.
  • 16:59 - 17:00
    Mutta valitettavasti,
  • 17:00 - 17:02
    Euroalueen vallankäyttäjät,
  • 17:02 - 17:03
    Euroryhmä,
  • 17:04 - 17:06
    päätti valita itsepetoksessa pysymisen.
  • 17:06 - 17:07
    Sen tietää mitä tapahtuu.
  • 17:07 - 17:09
    Tämähän nähtiin jo Neuvostoliitossa.
  • 17:09 - 17:12
    Kun yritettiin ylläpitää
  • 17:12 - 17:16
    rakenteellisesti kestämätöntä
    taloudellista järjestelmää
  • 17:17 - 17:19
    poliittisen tahdon ja
    autoritarismin avulla,
  • 17:19 - 17:21
    se saattaa toki kantaa hetken,
  • 17:21 - 17:22
    mutta kun muutos tulee,
  • 17:22 - 17:25
    se tulee äkkiä ja kovaa.
  • 17:25 - 17:27
    BG: Minkälaista muutosta ennustat?
  • 17:27 - 17:28
    YV: No on selvää,
  • 17:28 - 17:31
    että jos Euroalueen arkkitehtuuria
    ei muuteta,
  • 17:31 - 17:33
    sillä ei ole tulevaisuutta.
  • 17:33 - 17:36
    BG: Teitkö virheitä
    valtiovarainministerinä ollessasi?
  • 17:36 - 17:37
    YV: Joka päivä.
  • 17:37 - 17:40
    BG: Esimerkiksi?
    YV: Jokainen joka katsoo taakseen..
  • 17:40 - 17:42
    (Aplodit)
  • 17:44 - 17:45
    Ei, mutta oikeasti.
  • 17:46 - 17:49
    Jos joku valtiovarainministeri,
    tai kuka tahansa,
  • 17:49 - 17:51
    kertoo sinulle puolen vuoden
    urakan jälkeen,
  • 17:51 - 17:55
    erityisesti hyvin stressaavan sellaisen,
    ettei ole tehnyt
  • 17:55 - 17:58
    ainuttakaan virhettä,
    hän on hyvin vaarallinen ihminen.
  • 17:58 - 17:59
    Tietysti tein virheitä.
  • 17:59 - 18:02
    Suurin virheeni oli allekirjoittaa
  • 18:02 - 18:04
    lainaohjelman jatkamista
  • 18:04 - 18:06
    koskenut sopimus helmikuussa.
  • 18:06 - 18:07
    Kuvittelin tuolloin,
  • 18:07 - 18:10
    että velkojien puolella
    olisi ollut aito tahto
  • 18:10 - 18:11
    päästä yhteisymmärrykseen.
  • 18:11 - 18:12
    Mutta sitä ei ollut.
  • 18:12 - 18:15
    He olivat vain kiinnostuneet
    murskaamaan hallituksemme,
  • 18:15 - 18:17
    vain siksi, etteivät he halunneet
  • 18:17 - 18:20
    käsitellä niitä rakenteellisia ongelmia,
  • 18:20 - 18:22
    joista euroalue koostuu.
  • 18:22 - 18:24
    He eivät myöskään halunneet myöntää,
  • 18:24 - 18:27
    että jo viiden vuoden ajan he olivat
    ajaneet Kreikkaan katastrofaalista ohjelmaa.
  • 18:27 - 18:30
    Mehän menetimme kolmasosan
    nimellisarvoisesta bkt:stämme.
  • 18:30 - 18:32
    Enemmän kuin suuren laman aikaan.
  • 18:32 - 18:35
    Kukaan Troikan lainottajista,
  • 18:35 - 18:36
    jotka ajoivat tähän kehitykseen,
  • 18:36 - 18:39
    ei ole noussut ylös
    ja myöntänyt virheitään.
  • 18:39 - 18:41
    BG: Kaikesta tästä ja
  • 18:41 - 18:43
    puheesi voimakkuudesta huolimatta,
  • 18:43 - 18:45
    vaikutat pysyneen eurooppamyönteisenä.
  • 18:45 - 18:47
    YV: Ehdottomasti.
  • 18:47 - 18:51
    Kritiikki, jota olen esittänyt
    EU:ta ja Euroaluetta kohtaan,
  • 18:51 - 18:55
    tulee sellaisen ihmisen suusta,
    joka elää ja hengittää Eurooppaa.
  • 18:56 - 18:59
    Minun suurin pelkoni on,
    ettei Euroalue selviä.
  • 18:59 - 19:01
    Sillä jos niin käy,
  • 19:01 - 19:04
    voimat, jotka siinä hötäkässä vapautuu
  • 19:04 - 19:05
    ovat demonisia
  • 19:05 - 19:07
    ja tulevat tuhoamaan Euroopan Unionin.
  • 19:07 - 19:10
    Ja se ei olisi katastrofi vain Euroopalle
  • 19:10 - 19:11
    vaan koko maailmantaloudelle.
  • 19:11 - 19:16
    Me olemme ehkä koko
    maailman suurin talousalue.
  • 19:16 - 19:17
    Ja jos annamme itsemme
  • 19:17 - 19:20
    valua postmoderniin 30-lukuun,
  • 19:20 - 19:23
    mitä me tällä hetkellä näytämme tekevän,
  • 19:23 - 19:26
    tulevat seuraukset olemaan raskaat
  • 19:26 - 19:28
    eurooppalaisille ja ei-eurooppalaisille.
  • 19:28 - 19:31
    BG: Me todella toivomme, että
    olet väärässä tässä.
  • 19:31 - 19:32
    Yanis, kiitos osallistumisestasi TEDiin.
  • 19:32 - 19:33
    YV: Kiitos!
  • 19:34 - 19:38
    (Aplodit)
Title:
Kapitalismi syö demokratian -- ellemme estä sitä
Speaker:
Yanis Varoufakis
Description:

Oletko koskaan miettinyt, miksi poliitikot eivät ole samanlaisia kuin ennen? Tai miksi hallitukset tuntuvat niin saamattomilta ratkaisemaan ongelmia? Taloustieteilijä Yanis Varoufakisin, Kreikan entisen valtiovarainministerin, mukaan tämä johtuu siitä, että nykyään politiikassa mukana oleminen ei tarkoita, että välttämättä omaisi valtaa -- oikea valta, kun on sillä, joka kontrolloi taloutta. Hän uskoo, että superrikkaat ja suuryritykset ovat ahmineet politiikan kentän ja aiheuttaneet näin talouskriisin. Hänen puheessaan kuulemme hänen unelmansa maailmasta, jossa pääoman ja palkkatyön välinen ristiriita on ratkaistu ja joka on "samanaikaisesti libertaarinen, marxistinen ja keynesiläinenkin."

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
19:51

Finnish subtitles

Revisions