Return to Video

TERRA FUTURA 2013: VANDANA SHİVA İLE GEO-MÜHENDİSLİK ÜZERİNE

  • 0:00 - 0:07
    TERRA FUTURA 2013: VANDANA SHIVA İLE GEO-MÜHENDİSLİK ÜZERİNE
  • 0:07 - 0:17
    Öncelikle bize zaman ayırdığınız için teşekkürker; çünkü inanılmaz bir kadınsınız, çok meşgulsünüz ve herkese zaman ayırabiliyorsunuz ve bu harika.
  • 0:19 - 0:28
    Sizinle biraz geo-mühendislik hakkında konuşmak istedik. Bu herşeyi kapsayan bir alan:
  • 0:28 - 0:41
    Gıda ve su, iklim değişikliği içinde dünyamızda olan biten şeyleri ve her düzeyde çöküş riskini.
  • 0:41 - 0:54
    Amy Goodman ile yaptığınız röportajı gördüm. Peki, ilk olarak, size göre, şu anda, geo-mühendisliğin rolü nedir?
  • 0:55 - 1:05
    İnsanın sorumluluk sahibi olduğu, bilimsel olarak aydınlatılmış kararlar verebildiğimiz ve ekolojik anlayışımızın gelişmiş olduğu
  • 1:05 - 1:10
    bir dünyada, geo-mühendisliğin rolü sıfır olmalı. Geo-mühendisliğin hiçbir rolü olmamalı.
  • 1:10 - 1:15
    Çünkü geo-mühendislik mühendislik paradigmasının daha da genişletilmesinden başka birşey değildir.
  • 1:15 - 1:26
    Yeryüzünün mühendislik uygulanmış yerleri, ekosistemlerin bazı yönleri ve genetik mühendisliği ile yapıldığı gibi değiştirilmiş organizmalar var.
  • 1:28 - 1:37
    Dev baraj inşaatları, nehirlerin yataklarının değiştirilmesi...Bunların hepsi belirli yerler düzeyinde geo-mühendislik öğeleriydi
  • 1:37 - 1:47
    ve biz iki şeyi fark ettik: Birincisi, ekolojik sistemlerin işleyişini göz önünde bulundurmadığınızda zarara yol açıyorsunuz.
  • 1:47 - 1:55
    İklim değişikliğinin aslında tam da bu mühendislik paradigmasının sonucu olduğunu herkes biliyor.
  • 1:55 - 2:02
    İnsanların yerine fosil yakıtlar koyabileceğimizi, sanayileşme, tarım,
  • 2:02 - 2:09
    üretim seviyesini sürekli arttırabileceğimizi düşündük ama saldığımız sera gazlarını düşünmedik.
  • 2:09 - 2:17
    Ve iklim değişikliği aslında, endüstriyelizmin fosil yakıtlar ile çalıştığı mühendislik paradigmasının yarattığı kirliliktir.
  • 2:17 - 2:25
    Şimdi bu zihniyetin aynısını bir çözüm olarak sunmak, Einstein'ın sözünü ciddiye almamaktır:
  • 2:25 - 2:37
    "Sorunları, onlara yol açan zihniyetle çözemezsiniz." Mühendislik düşüncesi bir hakimiyet düşüncesidir.
  • 2:37 - 2:48
    Ve bugün bizden oynamamız istenen rol bilinçli bir tevazuya dayalıdır.
  • 2:48 - 3:02
    Ben geo-mühendisliğin 1950'lerde, atom denemeleriyle başladığını düşünüyorum; çünkü bu dönemde küresel
  • 3:02 - 3:07
    anlamda, çok daha geniş anlamda, yeryüzünü ve atmosferini değiştirmeye bu dönemde başladılar.
  • 3:07 - 3:17
    Ve 1950'lerde yapılan birçok proje, yeni bir fikirle, aslında tüm gezegeni değiştirme düşüncesi ile
  • 3:17 - 3:24
    yeryüzünü, gezegeni, yeni bir şekilde organize etmeye başladı. Atom bombasının gücünün keşfedilmesi ile
  • 3:24 - 3:32
    bence bilim insanlarının zihinlerinde bir değişim yaşandı.
  • 3:32 - 3:39
    İşte bu dönemde, 50'li yıllarda, iklim değiştirme alanında önemli adımlar atılmaya başlandı.
  • 3:39 - 3:47
    Bu da geo-mühendiliğin bir parçası ve burada ETC Grubu'nun haritasını görüyoruz. Bunu dünya çapında yapıyorlar.
  • 3:47 - 3:55
    Bu değişiklikleri lokal olarak yaparken tüm sistemi etkilememek mümkün değil.
  • 3:55 - 4:06
    Hindistan'da, Tayland'da ve Avustralya'da iklim değiştirme konusunun belki daha fazla tartışıldığını,
  • 4:06 - 4:10
    örneğin Avrupa'ya kıyasla bu konuda daha açık olunduğunu biliyorum.
  • 4:10 - 4:14
    İtalya'da 80'li yıllarda yapılan iklim değiştirme uygulamalarından insanların haberi bile yok.
  • 4:14 - 4:22
    Gıda ve su alanında ve genel olarak sistemin bütünü için geo-mühendislik anlamında iklim değiştirmenin rolü hakkında ne düşünüyorsunuz?
  • 4:22 - 4:28
    İklim değiştirme çalışmaları geo-mühendislik alanının çok küçük bir bölümü. Geo-mühendislik şu anda
  • 4:28 - 4:38
    "İklim değişikliği mi dediniz? Antropojeni çağında yaşıyoruz ve geleceği insanlar şekillendirecekler.
  • 4:38 - 4:47
    Sadece bizim gezegenimizin bütün işlevlerini değil, diğer gezegenlerle ilişkimizi de tamamen kontrol edecekler." şeklinde bir kibirdir.
  • 4:47 - 4:55
    Dolayısıyla bize sunulan çözümler gökyüzüne yansıtıcılar koyarak güneş ışınlarını geri göndermek gibi şeyler.
  • 4:55 - 4:59
    Sanki güneş yaşamın kaynağı değil de bir sorunmuş gibi.
  • 4:59 - 5:09
    Ya da atmosfere kirleticiler salarak bir kirlilik tabakası yaratıp güneş ışınlarını engellemek.
  • 5:09 - 5:20
    Fakat sera etkisinden kaynaklanan iklim istikrarsızlığı bu müdahalelerle ancak daha da kötüye gidecek.
  • 5:20 - 5:27
    İklim değiştirme çalışmaları çok dar bir bakış açısıyla yapılıyor. "Yağmur yağmıyor.
  • 5:27 - 5:36
    O zaman yağmuru yapay olarak yağdıralım ki tarımsal üretim devam etsin" diyorlar.
  • 5:36 - 5:43
    Örneğin Çin bunu Olimpiyatlar için yaptı. Olimpiyatlar sırasında Beijing'de yağmur yağmamasını sağladılar.
  • 5:43 - 5:48
    Geo-mühendislik projesinin tümüne bakıldığında bu daha düşük düzeyde bir kibir.
  • 5:48 - 5:50
    Bu haritayı biliyor musunuz?
  • 5:50 - 5:51
    Evet elbette biliyorum.
  • 5:51 - 5:57
    Ve ETC Grubu bunun projelerin sadece bir bölümünü gösterdiğini açıkladı;
  • 5:57 - 6:08
    çünkü her gün, dünyanın farklı bir yerinde yeni birşey yapıyorlar ve birçok nokta var...
  • 6:08 - 6:10
    Evet ama esas konu bu noktalar değil...
  • 6:10 - 6:13
    Örneğin aşırı iklim olayları bakımından bunun anlamı nedir?
  • 6:13 - 6:21
    Herşeyden önce istikrarsızlığı arttırıyor ve ikincisi...ve karşımızda istikrarsızlık olduğu için,
  • 6:21 - 6:29
    istikrarsızlığı arttırmak yerine istikrarsızlığa karşı güvence sağlayabilecek eylemlerle daha çok ilgilenmemiz gerekiyor.
  • 6:29 - 6:39
    Bir araba kullanıyorum ve ilerde bir uçurum olduğunu biliyorum. Geri vitese takmam ve başka bir yöne doğru gitmem gerekiyor.
  • 6:39 - 6:50
    Geo-mühendislik ise "hadi gaza basalım" diyor. Bu uçurum iklim istikrarsızlığı, iklimsel öngörülemezlik.
  • 6:50 - 7:01
    Bunun kaynağı ise bizim ufak tefek projelerimizle iklimi kontrol edebileceğimize dair hatalı düşünce.
  • 7:01 - 7:12
    Ancak geo-mühendisliğin bu kadar yanlış olmasının ikinci önemli sebebi bunun ataerkil sorumsuzluğun tam bir ifadesi olması.
  • 7:12 - 7:19
    Ataerkillik hakları kendine mal etme ve sorumluluğu başkalarına bırakma üzerine kuruludur.
  • 7:19 - 7:30
    Bu örnekte, bu oyunu oynayan bilim insanları, bunu finanse eden yatırımcılar, hepsi bu deneyleri kimsenin rızasını almadan,
  • 7:30 - 7:37
    bu deneyler için yerel ya da küresel hiçbir izin almadan ve daha da kötüsü sonuçların ne olacağını,
  • 7:37 - 7:45
    neye yol açabileceklerini düşünmeden ve asla ve asla sorumluluk üstlenmeden yapıyorlar.
  • 7:45 - 7:51
    Dolayısıyla tüm bu yıkıcı geo-mühendislik ataerkilliğin tüm yıkıcı eğilimlerinin en yüksek düzeyde ifadesidir.
  • 7:51 - 7:57
    Evet, ve Edward Teller gibi bir ismi ele alabiliriz. Atom bombasından yola çıkıyor.
  • 7:57 - 8:05
    Atom bombasıyla ilkimi kontrol etmek onun fikri. Güneş radyasyonunun yönetimi için kalkan kullanmayı o önerdi.
  • 8:05 - 8:16
    Yani gezegenin ve uzayın bu şekilde yönetilmesi konularını hep aynı insanlar, aynı güçler örgütlüyor.
  • 8:16 - 8:23
    Peki bu kontrol çabalarının niyetini biliyor musunuz?
  • 8:23 - 8:37
    Bazılarının niyeti gerçekten başkalarına acı çektirmek. Dolayısıyla geo-mühendisliğin bazı yönleri savaş sektörüyle ilişkili.
  • 8:37 - 8:45
    İklimi değiştirerek belli bir bölgede nasıl yağmur yağdırabilir ya da nasıl yağmur yağmasını engelleyerek tarım faaliyetlerine zarar verebiliriz.
  • 8:45 - 8:55
    Ama bazı yerlerde böyle bir zarar verme niyeti olmadığında bile, bir cahillik var.
  • 8:55 - 8:57
    Ekonomik çıkarlar da var...
  • 8:58 - 9:01
    Her zaman değil. Bunun arkasında böylesi bir bilim insanı ordusunun olmasının sebebi...
  • 9:02 - 9:07
    Biliyorsunuz toprak, gıda ve su değil petrol...
  • 9:07 - 9:14
    Ama mesele şu, bunu yaptıran insanların maddi çıkarı var. Bunu yaptıran insanların askeri çıkarları var.
  • 9:14 - 9:18
    Piyonların ise sadece çözümü kendilerinin bulduğuna dair kibirleri var.
  • 9:18 - 9:30
    Ve bu aptallık küçük piyonların kibriyle ve kontrolü elinde tutanların kötü niyetli projeleri ile birleştiğinde, bu birleşim zehirli oluyor.
  • 9:30 - 9:43
    Çünkü bilim camiası topluma ve gezegene karşı sorumluluklarının farkına varsa ve "sizin oyunlarınıza alet olmayacağım" diyebilseydi,
  • 9:43 - 9:55
    ki Toplumsal Sorumluluk için Bilim İnsanları topluluğu bunun için kuruldu ve grup nükleer meselesini izlemeye bu yüzden başladı. Oradaki herkes bilim insanı.
  • 9:55 - 10:04
    Bu ise kötü zihinlerle aptal bilim insanlarının birlikteliği ve bunun bilim olmadığını söyleme cesareti olan,
  • 10:04 - 10:09
    sorumluluk sahibi bilim insanlarına ihtiyacımız var. Tıpkı genetik mühendisliğinde ihtiyacımız olduğu gibi.
  • 10:09 - 10:20
    Ve bilimi gerçekten bilen bilim insanları topluluğu daha fazla konuşup daha iyi örgütlendikçe biyoteknoloji endüstrisinin aptal bilim insanlarının sesi kısılacaktır.
  • 10:20 - 10:30
    Ve biyoteknoloji ve mühendislik aynı zihniyete sahiptir; mühendislik zihniyeti, güç zihniyeti, kontrol ve doğa üzerinde hakimiyet zihniyeti.
  • 10:30 - 10:42
    Barajlardan da bahsettiniz. Hindistan'da da, dünyada da çok büyük geo-mühendislik çalışmaları var
  • 10:42 - 10:50
    ve artık su üzerinde büyük çıkarlar var. Pat Mooney ile son röportajımızda
  • 10:50 - 10:58
    büyük barajların, enerji üretiminin, su üzerindeki kontrolün ve iklim kontrolünün
  • 10:58 - 11:06
    aslında tek bir şey olduğunu söyledi. Yani bu sadece tarımsal amaçla yapılan küçük bir müdahale değil. Bundan daha fazlası.
  • 11:06 - 11:17
    Hayır. Dediğim gibi bu tamamen kibirdir, tamamen kibirdir, başka birşey değil! Gezegen ölçeğinde bir kibir!
  • 11:20 - 11:29
    Nano parçacık spreylemeleri konusunda ne düşünüyorsunuz? Bu program...
  • 11:29 - 11:42
    Bu meselelerin her birini birbirinden ayıran yönler var. Ama bence bu ayırt edici yönler bütüncül zarara ve bütüncül sorumsuzluğa kıyasla çok çok küçük.
  • 11:42 - 11:49
    Bana göre ilk mesele bunu yapmaya nasıl cüret edersiniz. Ne cüretle! İnsanlığın tepkisi bu olmalı.
  • 11:49 - 11:56
    Diğer şeyler, nano parçacıkların ne zarar vereceği, atmosferde yüksek sülfür düzeylerinin zararı vb.
  • 11:56 - 12:02
    Bunlar teferruat. Ama bu bir medeniyet meselesi.
  • 12:02 - 12:11
    Ve medeniyet meselelerinde küçük detayları tartışmazsınız. Büyük resme bakmak gerekir.
Title:
TERRA FUTURA 2013: VANDANA SHİVA İLE GEO-MÜHENDİSLİK ÜZERİNE
Description:

more » « less
Video Language:
English, British
Duration:
12:12

Turkish subtitles

Revisions