Return to Video

Kâğıt plastiği yener mi? Çevresel inançları tekrar gözden geçirmenin yolu.

  • 0:01 - 0:03
    Düşünün ki, bir süpermarkettesiniz,
  • 0:03 - 0:05
    yiyecek alışverişi yapıyorsunuz
  • 0:05 - 0:07
    ve size plastik veya
  • 0:08 - 0:10
    kâğıt torba kullanma tercihleri sunuluyor.
  • 0:10 - 0:12
    Çevre için doğru olanı yapmak istiyorsanız
  • 0:12 - 0:15
    hangisini seçerdiniz?
  • 0:15 - 0:17
    Çoğu insan kâğıdı seçer.
  • 0:17 - 0:18
    Evet, niye böyle olduğunu düşünelim.
  • 0:18 - 0:20
    Öncelikle, kağıt kahverengi renklidir.
  • 0:20 - 0:21
    Bu yüzden, çevre için iyi olmalı.
  • 0:21 - 0:24
    Biyobozunurdur. Yeniden kullanılabilir.
  • 0:24 - 0:26
    Bazı durumlarda, geri dönüştürülebilir.
  • 0:26 - 0:28
    İnsanların plastik torbaya baktıklarında,
  • 0:28 - 0:31
    şöyle bir şey düşünüyor olmaları muhtemeldir,
  • 0:31 - 0:34
    ki bunun kesinlikle berbat olduğunu hepimiz biliyoruz
  • 0:34 - 0:36
    ve bu türden çevresel felaketlere
  • 0:36 - 0:38
    ne pahasına olursa olsun engel olmalıyız.
  • 0:38 - 0:40
    Ancak, insanlar genellikle böyle
  • 0:40 - 0:42
    bir şey düşünmüyorlar,
  • 0:42 - 0:45
    bu da işin diğer yüzü.
  • 0:45 - 0:48
    Materyalleri üretirken,
  • 0:48 - 0:49
    onları çevreden elde etmek
  • 0:49 - 0:53
    ve bir sürü çevresel etki bırakmak zorundayız.
  • 0:53 - 0:56
    Yani olan şudur, karmaşık seçimler
  • 0:56 - 0:57
    yapmaya mecbur kaldığımızda,
  • 0:57 - 1:00
    biz insanlar gerçekten basit çözümleri severiz
  • 1:00 - 1:03
    ve genellikle basit çözümler ararız.
  • 1:03 - 1:04
    Ben tasarımda çalışıyorum.
  • 1:04 - 1:06
    Tasarımcılara ve yenilikçilere
  • 1:06 - 1:08
    sürdürülebilirlikle ilgili tavsiyelerde bulunuyorum
  • 1:08 - 1:09
    ve herkes bana hep şöyle diyor, "Leyla,
  • 1:09 - 1:11
    sadece çevreye zarar vermeyen
    malzemeleri istiyorum."
  • 1:11 - 1:14
    Ve ben de şöyle diyorum, "Peki, ama bu çok karmaşık
  • 1:14 - 1:15
    ve çevreye zarar vermeyen malzemenin
    tam olarak ne demek olduğu
  • 1:15 - 1:17
    hakkında konuşmak için dört
    saat harcamak zorundayız,
  • 1:17 - 1:19
    çünkü bir noktada her şey
  • 1:19 - 1:21
    doğadan geliyor
  • 1:21 - 1:23
    ve çevresel etkiyi belirleyen şey
  • 1:23 - 1:26
    malzemeyi nasıl kullandığındır "
  • 1:26 - 1:28
    Yani olan şu ki, karar verirken
  • 1:28 - 1:30
    bir tür sezgisel çerçeveye
  • 1:30 - 1:32
    güvenmek zorundayız.
  • 1:32 - 1:34
    İşte bu sezgisel çerçeveyi,
  • 1:34 - 1:37
    çevresel inançlarımız olarak adlandırmak istiyorum.
  • 1:37 - 1:39
    Ya kafanızın içindeki küçük sestir bu
  • 1:39 - 1:42
    veya doğru olanı yaptığınız zaman sahip olduğunuz
  • 1:42 - 1:43
    içgüdüsel histir,
  • 1:43 - 1:45
    yani kâğıt torbayı seçtiğinizde
  • 1:45 - 1:48
    veya benzin tasarruflu arabayı aldığınızda.
  • 1:48 - 1:51
    Ve çevresel inançlar gerçekten çok önemlidir,
  • 1:51 - 1:53
    çünkü doğru olanı yapmaya çalışıyoruz.
  • 1:53 - 1:56
    Ancak, kişisel olarak, profesyonel olarak
  • 1:56 - 1:58
    ve toplum olarak eylemlerimizin
  • 1:58 - 2:01
    aslında doğal çevre üzerinde olan
  • 2:01 - 2:03
    net çevresel etkisini
  • 2:03 - 2:06
    gerçekten azalttığımızı nereden biliyoruz?
  • 2:06 - 2:08
    İşte çevresel inançlar,
  • 2:08 - 2:10
    genelde deneyimlerimize dayalıdır,
  • 2:10 - 2:12
    diğer insanlardan duyduğumuz şeylerdir.
  • 2:12 - 2:14
    Genellikle herhangi bir bilimsel
    çerçeveye dayalı değildir.
  • 2:14 - 2:16
    Ve bu çok zordur, çünkü
  • 2:16 - 2:18
    inanılmaz karmaşık sistemler içerisinde yaşıyoruz.
  • 2:18 - 2:20
    Nasıl iletişim ve ilişki kurulacağına
  • 2:20 - 2:22
    dair beşeri kurallarımız
  • 2:22 - 2:24
    ve bütünüyle kurgulanmış toplumlarımız var.
  • 2:24 - 2:28
    Aslında ekonominin bütünü olan
    endüstriyel sistemlerimiz var
  • 2:28 - 2:30
    ve bunların hepsi en büyük,
  • 2:30 - 2:31
    ve bence en önemli olan sistemin
  • 2:31 - 2:34
    içinde çalışmak zorunda,
  • 2:34 - 2:35
    ekosistemin.
  • 2:35 - 2:37
    Ve gördüğünüz gibi, birey olarak
  • 2:37 - 2:38
    yaptığımız bütün seçimlerin,
  • 2:38 - 2:40
    sahip olduğumuz her işte
  • 2:40 - 2:42
    yaptığımız seçimlerin,
  • 2:42 - 2:45
    hiyerarşi içinde ne denli yukarıda
    ya da aşağıda olursanız olun,
  • 2:45 - 2:48
    bu sistemler üzerinde etkisi vardır.
  • 2:48 - 2:50
    Ve eğer gerçekten sürekliliği ele alacaksak,
  • 2:50 - 2:52
    çareler bulmak zorundayız,
  • 2:52 - 2:55
    bu karmaşık sistemleri birbirine bağlamak
  • 2:55 - 2:58
    ve net çevresel kazanımlar sağlayacak
  • 2:58 - 3:01
    daha iyi seçimler yapmak üzere.
  • 3:01 - 3:02
    Yapmamız gereken şey, daha azla
  • 3:02 - 3:04
    daha fazla şey yapmayı öğrenmek.
  • 3:04 - 3:06
    Artan bir nüfusumuz var
  • 3:06 - 3:08
    ve herkes cep telefonunu seviyor,
  • 3:08 - 3:10
    özellikle burada bu durumda.
  • 3:10 - 3:14
    Bu sebeple karşı karşıya olduğumuz bu sorunların bazılarını çözmek için yenilikçi yollar bulmak zorundayız.
  • 3:14 - 3:17
    Ve hayat döngüsü düşüncesi denen süreç,
    işte burada ortaya çıkıyor.
  • 3:17 - 3:20
    Esasen yaratılan herşey,
  • 3:20 - 3:23
    bir dizi hayat döngüsü evresi içinden geçiyor
  • 3:23 - 3:24
    ve bu sistemlerin teknik kısımlarında
  • 3:24 - 3:26
    yaptığımız her şeyin doğal çevreyi
    nasıl etkileyeceği ile
  • 3:26 - 3:29
    ilgili daha net bir resme sahip olmak için
  • 3:29 - 3:32
    hayat döngüsü değerlendirmesi adı verilen
  • 3:32 - 3:36
    bilimsel bir süreç kullanıyoruz
  • 3:36 - 3:38
    veya Amerika'da sizin söylediğiniz
    şekliyle hayat döngüsü analizi.
  • 3:40 - 3:40
    Bu yüzden, ta ham maddenin
  • 3:40 - 3:42
    çıkarılmasına dek gideriz
  • 3:42 - 3:44
    ve sonra üretime bakarız,
  • 3:44 - 3:46
    paketleme ve ulaşıma bakarız,
  • 3:46 - 3:48
    kullanıma ve ömrünün sonuna
  • 3:48 - 3:50
    ve bu aşamaların her birinde
  • 3:50 - 3:52
    yaptığımız şeylerin
  • 3:52 - 3:54
    doğal çevreyle etkileşimi vardır
  • 3:54 - 3:56
    ve biz bu etkileşimin
  • 3:56 - 4:00
    dünyadaki hayatı mümkün kılan
  • 4:00 - 4:02
    sistemleri ve hizmetleri gerçekte
    nasıl etkilediğini izleyebiliriz.
  • 4:02 - 4:04
    Ve bunu yaparak,
  • 4:04 - 4:08
    gerçekten çok etkileyici şeyler öğrendik.
  • 4:08 - 4:10
    Ve birçok efsaneyi yok ettik.
  • 4:10 - 4:15
    Öncelikle, çok kullanılan bir kelime var.
  • 4:15 - 4:16
    Pazarlamada çok kullanılır
  • 4:16 - 4:18
    ve bence sürdürülebilirlik hakkında
  • 4:18 - 4:20
    konuşurken çok kullanılır
  • 4:20 - 4:23
    ve bu kelime biyobozunurluktur.
  • 4:23 - 4:28
    Bakın, biyobozunurluk bir maddenin özelliğidir,
  • 4:28 - 4:31
    bir çevresel yarar tanımı değildir.
  • 4:31 - 4:33
    Şöyle açıklayayım.
  • 4:33 - 4:34
    Doğal bir şey,
  • 4:34 - 4:36
    selüloz lifinden meydana gelen bir şey,
  • 4:36 - 4:40
    örneğin bir parça ekmek, hatta
    herhangi bir yemek artığı
  • 4:40 - 4:42
    veya bir parça kâğıt,
  • 4:42 - 4:44
    doğal bir şey doğal ortamda
  • 4:44 - 4:47
    son bulunca, normal bir şekilde bozunur.
  • 4:47 - 4:49
    Büyürken depoladığı küçük karbon molekülleri
  • 4:49 - 4:51
    doğal bir şekilde karbondioksit olarak
  • 4:51 - 4:53
    atmosfere tekrar salınır,
  • 4:53 - 4:55
    buradaki durum nettir.
  • 4:55 - 4:57
    Çoğu doğal şey
  • 4:57 - 4:58
    aslında doğada son bulmaz.
  • 4:58 - 5:02
    Çoğu şey, ürettiğimiz çoğu atık,
    çöp sahasında son bulur.
  • 5:02 - 5:04
    Çöp sahası farklı bir çevredir.
  • 5:04 - 5:06
    Çöplüklerde, aynı karbon molekülleri
  • 5:06 - 5:08
    farklı şekilde bozunur,
  • 5:08 - 5:10
    çünkü çöp sahaları anaerobiktir.
  • 5:10 - 5:13
    Oksijen bulunmaz. Sıkışık ve sıcaktır.
  • 5:13 - 5:16
    Aynı moleküller metan haline gelir
  • 5:16 - 5:19
    ve metan karbondioksitten 25 kat daha güçlü
  • 5:19 - 5:21
    bir sera gazıdır.
  • 5:21 - 5:24
    Biyobozunur materyallerden meydana gelen,
  • 5:24 - 5:26
    attığımız eski
  • 5:26 - 5:27
    marullar ve ürünler
  • 5:27 - 5:29
    eğer çöp sahasında sonlanırsa,
  • 5:29 - 5:31
    iklim değişikliğine yol açarlar.
  • 5:31 - 5:32
    Bakın, artık bu metanı alıp
  • 5:32 - 5:34
    güç üretebilen
  • 5:34 - 5:36
    tesisler var,
  • 5:36 - 5:38
    fosil yakıt kaynaklı güç ihtiyacını ortadan kaldırıyorlar,
  • 5:38 - 5:40
    ancak bu konuda akıllı davranmalıyız.
  • 5:40 - 5:43
    Halihazırda yapılmakta olan bu tip şeylerden
  • 5:43 - 5:45
    nasıl yararlanmaya başlayacağımızı saptamalıyız
  • 5:45 - 5:47
    ve bu sorunları azaltacak sistemler
  • 5:47 - 5:49
    ve hizmetler tasarlamaya başlamalıyız.
  • 5:49 - 5:52
    Çünkü şimdi insanların yaptığı şey
    dönüp şöyle söylemek,
  • 5:52 - 5:55
    "Plastik torbaları yasaklayalım. İnsanlara kâğıt torba
  • 5:55 - 5:57
    veririz, çünkü çevre için daha iyi."
  • 5:57 - 5:58
    Ancak onu çöpe atıyorsanız
  • 5:58 - 6:00
    ve yerel çöp tesisleriniz
  • 6:00 - 6:02
    normal olanlardansa,
  • 6:02 - 6:07
    o zaman ikili olumsuzluk dediğimiz şey ortaya çıkıyor.
  • 6:07 - 6:10
    Benim mesleğim ürün tasarımcılığı.
  • 6:10 - 6:11
    Sonra sosyal bilimler okudum.
  • 6:11 - 6:13
    Ve tüketim ürünleri konusunda
  • 6:13 - 6:15
    ve hayatımızı dolduran
  • 6:15 - 6:17
    bir çeşit bağışık hâle geldiğimiz tüketim ürünlerinin
  • 6:17 - 6:18
    doğal çevreye nasıl etkisi
  • 6:18 - 6:20
    olduğu konusunda tamamen büyülenmiş durumdayım.
  • 6:20 - 6:23
    Ve bu eşyalar seri suçlu gibiler
  • 6:23 - 6:24
    ve eminim ki bu odada bulunan herkes
  • 6:24 - 6:26
    bir buzdolabına sahiptir.
  • 6:26 - 6:28
    Evet, Amerika'nın buzdolaplarını giderek büyütmek
  • 6:28 - 6:30
    gibi bir kabiliyeti var.
  • 6:30 - 6:32
    Son birkaç yılda, ortalama bir kübik fit
  • 6:32 - 6:34
    büyüdüler, bir buzdolabının
  • 6:34 - 6:35
    standart büyüklüğü.
  • 6:35 - 6:38
    Ve sorun şu, şimdi öyle büyükler ki,
  • 6:38 - 6:40
    yiyemeyeceğimiz veya bulamayacağımız
  • 6:40 - 6:42
    kadar fazla yiyecek almak daha kolay.
  • 6:42 - 6:43
    Demek istediğim, buzdolabımın arkasında
  • 6:43 - 6:46
    yıllardır orada duran şeyler var, tamam mı?
  • 6:46 - 6:48
    Ve olan şey şu ki, daha fazla yiyecek israf ediyoruz.
  • 6:48 - 6:52
    Ve biraz önce açıklamaya çalıştığım gibi,
    yiyecek israfı bir sorun.
  • 6:52 - 6:55
    Aslında burada, ABD'de ev için alınan
  • 6:55 - 6:58
    yiyeceğin yüzde 40'ı israf ediliyor.
  • 6:58 - 7:02
    Dünyada üretilen yiyeceklerin yarısı israf ediliyor.
  • 7:02 - 7:05
    Bu son B.M. istatistikleri. Yiyeceklerin yarısı kadarı.
  • 7:05 - 7:09
    Bu saçmalık. Bu yılda 1,3 milyar ton yiyecek demek.
  • 7:09 - 7:11
    Ve ben bunun için buzdolabını suçluyorum,
  • 7:11 - 7:13
    yani özellikle de Batı kültürlerinde,
  • 7:13 - 7:14
    çünkü bunu kolaylaştırıyor.
  • 7:14 - 7:17
    Demek istediğim, burada bir sürü
    karmaşık sistem söz konusu.
  • 7:17 - 7:19
    Çok basite indirgemek istemiyorum.
  • 7:19 - 7:22
    Ancak buzdolabı buna ciddi
    anlamda katkıda bulunuyor
  • 7:22 - 7:24
    ve bunların bir özelliği de
  • 7:24 - 7:26
    sebze çekmecesi.
  • 7:26 - 7:27
    Hepinizin sebze çekmecesi var, değil mi?
  • 7:27 - 7:29
    Hani marullarınızı koyduğunuz çekmece?
  • 7:29 - 7:31
    Marulların sebze çekmecesinde pörsümek gibi
  • 7:31 - 7:33
    bir huyları var, değil mi?
  • 7:33 - 7:34
    Evet? Pörsümüş marullar?
  • 7:34 - 7:36
    Birleşik Krallık'ta bu öylesine bir sorun ki,
  • 7:36 - 7:38
    birkaç yıl önce bir hükümet raporu
  • 7:38 - 7:41
    Birleşik Krallık'ta israf olan yiyeceklerin ikinci büyük
  • 7:41 - 7:43
    suçlusunun pörsümüş marul olduğunu söyledi.
  • 7:43 - 7:46
    Adı Pörsümüş Marul Raporu.
  • 7:46 - 7:48
    Tamam mı? Bakın, işte bu bir sorun.
  • 7:48 - 7:50
    Bu zavallı küçük marullar bol bol atılıyorlar,
  • 7:50 - 7:52
    çünkü sebze çekmeceleri gerçekten de
  • 7:52 - 7:55
    sebzeleri taze tutmak için tasarlanmamış.
  • 7:55 - 7:57
    Tamam. Dar bir alana ihtiyacınız var.
  • 7:57 - 7:59
    Doğal olarak meydana gelen bozunmayı
  • 7:59 - 8:02
    önlemek için havasız bir ortama ihtiyacınız var.
  • 8:02 - 8:04
    Ancak sebze çekmeceleri, sadece biraz daha iyi
  • 8:04 - 8:05
    bir yalıtımı olan çekmeceler.
  • 8:05 - 8:07
    Her neyse, belli ki buna takıntılıyım.
  • 8:07 - 8:10
    Sakın beni davet etmeyin, çünkü
    buzdolabınıza bakmaya başlarım
  • 8:10 - 8:12
    ve bunun gibi şeyler ararım.
  • 8:12 - 8:14
    Ancak gerçekte bu büyük bir problem.
  • 8:14 - 8:17
    Çünkü marul gibi bir şeyi sistemde kaybettiğimizde,
  • 8:17 - 8:20
    sadece biraz önce açıkladığım gibi yaşam
    döngüsü sonundaki etkiye sahip olmayız,
  • 8:20 - 8:23
    aynı zamanda o marulu büyütmek durumunda oluruz.
  • 8:23 - 8:26
    O marulun yaşam döngüsü etkisi astronomik boyutta.
  • 8:26 - 8:27
    Tarım alanı yaratmak zorunda kaldık.
  • 8:27 - 8:30
    Tohum, fosfor, gübre,
  • 8:30 - 8:32
    besin, su ve güneş ışığı katmak durumunda kaldık.
  • 8:32 - 8:34
    O marul içine katılan etkilerin hepsi
  • 8:34 - 8:36
    sistemden kayboldu,
  • 8:36 - 8:38
    bu da buzdolabından kaybedilen enerjiden
  • 8:38 - 8:42
    çok daha büyük bir çevresel etki demektir.
  • 8:42 - 8:45
    Bu yüzden bunun gibi şeyleri
    çok daha iyi tasarlamalıyız,
  • 8:45 - 8:48
    eğer ciddi çevresel sorunları çözmeye başlayacaksak.
  • 8:48 - 8:50
    Sebze çekmecesi ve büyüklükle başlayabiliriz.
  • 8:50 - 8:52
    Bu odada buzdolabı tasarlayanlar varsa,
  • 8:52 - 8:53
    bu harika olurdu.
  • 8:53 - 8:56
    Sorun şu ki, aslında eşyaları nasıl tasarladığımızı
  • 8:56 - 8:59
    tekrar ele almaya başladığımızı bir düşünün.
  • 8:59 - 9:03
    Buzdolabına bir modernlik işareti olarak bakıyorum,
  • 9:03 - 9:05
    ancak aslında tasarımlarını 1950'lerden bu yana
  • 9:05 - 9:07
    çok fazla değiştirmedik.
  • 9:07 - 9:11
    Biraz, ancak bunlar hâlâ büyük kutular aslında,
  • 9:11 - 9:12
    bir şeyler depoladığımız soğuk kutular.
  • 9:12 - 9:14
    Gerçekten de bu sorunları tanımlamaya
  • 9:14 - 9:17
    ve bunu bu sorunları çözecek yenilikçi ve zarif
  • 9:17 - 9:21
    tasarım çözümlerine bir temel olarak
  • 9:21 - 9:24
    kullanmaya başladığımızı bir düşünün.
  • 9:24 - 9:27
    Bu, tasarımın yön verdiği sistem değişimidir,
  • 9:27 - 9:30
    sistemin nasıl daha sürdürülebilir olabileceğini
  • 9:30 - 9:33
    tasarımın dikte etmesidir.
  • 9:33 - 9:35
    Yüzde kırk yiyecek israfı çok büyük bir problem.
  • 9:35 - 9:39
    Bunu yarıya indirecek buzdolapları
    tasarladığımızı bir düşünün.
  • 9:39 - 9:42
    Çok enteresan bulduğum başka bir nesne ise
  • 9:42 - 9:43
    elektrikli su ısıtıcısı.
  • 9:43 - 9:44
    Sizlerin bu ülkede su ısıtıcısı kullanmıyor
  • 9:44 - 9:47
    olduğunuzu fark ettim, öyle değil mi?
  • 9:47 - 9:49
    Ancak bunlar Birleşik Krallık'ta çok yaygın.
  • 9:49 - 9:52
    Birleşik Krallık'taki hanelerin yüzde doksan yedisinde
  • 9:52 - 9:55
    elektrikli su ısıtıcısı bulunuyor.
  • 9:55 - 9:56
    Yani oldukça popülerler.
  • 9:56 - 9:59
    Ve eğer bir tasarım firması veya
    tasarımcıyla çalışıyor olsaydım
  • 9:59 - 10:01
    ve bunlardan birini tasarlıyor olsalardı
  • 10:01 - 10:03
    ve bunu çevreye zarar vermeden yapmak isteselerdi,
  • 10:03 - 10:04
    bana genellikle iki şey sorarlardı.
  • 10:04 - 10:08
    Şöyle derlerdi, "Leyla, bunu teknik
    olarak nasıl verimli yapabilirim?"
  • 10:08 - 10:11
    Çünkü bu ürünle ilgili olarak
    enerjinin bir sorun teşkil ettiği belli.
  • 10:11 - 10:14
    Veya "Nasıl çevre dostu malzemelerle yapabilirim?
  • 10:14 - 10:17
    İmalatta nasıl çevre dostu malzemeler
  • 10:17 - 10:19
    kullanabilirim?"
  • 10:19 - 10:20
    Bana bu soruları mı sorardınız?
  • 10:20 - 10:23
    Mantıklı görünüyorlar, değil mi? Evet.
  • 10:23 - 10:26
    Ben de şöyle derdim, "Yanlış sorunlara bakıyorsun."
  • 10:26 - 10:28
    Çünkü sorun kullanımla ilgili.
  • 10:28 - 10:31
    İnsanların ürünü nasıl kullandığı ile ilgili.
  • 10:31 - 10:32
    İngilizlerin yüzde altmış beşi,
  • 10:32 - 10:35
    sadece bir fincan çay için
  • 10:35 - 10:37
    su ısıtıcılarını fazla doldurduklarını itiraf ediyor.
  • 10:37 - 10:40
    Kaynatılan bu ekstra su
  • 10:40 - 10:44
    enerji gerektiyor ve su ısıtıcısı
  • 10:44 - 10:47
    kaynamasından kaynaklanan bir günlük
  • 10:47 - 10:49
    ekstra enerji kullanımının,
  • 10:49 - 10:51
    İngiltere'deki bütün sokak lambalarını
  • 10:51 - 10:54
    bir gece aydınlatmaya yeterli olduğu hesaplanmış.
  • 10:54 - 10:56
    İşte olay bu.
  • 10:56 - 10:58
    Ben buna ürün-insan hatası diyorum.
  • 10:58 - 11:01
    Bu küçük aletlerle ilgili olarak
    ürün-sistem hatası söz konusu
  • 11:01 - 11:04
    ve öylesine sık kullanılıyorlar ki,
    orada olduklarını bile fark etmiyorsunuz.
  • 11:04 - 11:07
    Ancak buradaki adam fark ediyor. Adı Simon.
  • 11:07 - 11:10
    Simon, Birleşik Krallık'taki kamu
    elektrik şirketinde çalışıyor.
  • 11:10 - 11:12
    Herkesin evine güç sağlayabilecek
  • 11:12 - 11:15
    yeterli miktarın olması için,
  • 11:15 - 11:16
    sisteme gelen bütün elektriği
  • 11:16 - 11:18
    gözlemlemek gibi önemli bir işi var.
  • 11:18 - 11:20
    Aynı zamanda televizyon seyrediyor.
  • 11:20 - 11:22
    Bunun nedeni ise, çok popüler bir TV programı
  • 11:22 - 11:24
    bittiği anda Birleşik Krallık'a özgü
  • 11:24 - 11:28
    bir olgunun söz konusu olması.
  • 11:28 - 11:30
    Reklam arası başladığı anda,
  • 11:30 - 11:32
    bu adam Fransa'dan nükleer enerji
  • 11:32 - 11:35
    almak için koşturuyor,
  • 11:35 - 11:38
    çünkü herkes su ısıtıcılarını aynı anda
  • 11:38 - 11:40
    çalıştırıyor.
  • 11:40 - 11:42
    (Gülüşmeler)
  • 11:42 - 11:48
    1,5 milyon su ısıtıcısı, ciddi bir sorun.
  • 11:48 - 11:52
    Öyleyse düşünün ki, eğer su ısıtıcısı tasarlasaydınız,
  • 11:52 - 11:55
    aslında bu sistem hatalarını
    çözecek bir yol bulurdunuz,
  • 11:55 - 11:57
    çünkü sistem üzerinde korkunç bir baskı
  • 11:57 - 11:59
    oluşturuyor,
  • 11:59 - 12:02
    sırf bu ürün dünyada kullanıldığı zaman yaratacağı
  • 12:02 - 12:04
    sorun düşünülmediği için.
  • 12:04 - 12:07
    Evet, piyasada bulunan bir sürü su ısıtıcısına baktım
  • 12:07 - 12:09
    ve minimum doldurma çizgisini buldum,
  • 12:09 - 12:10
    içine ne kadar koymanız gerektiğini söyleyen
  • 12:10 - 12:12
    o ufak parça bilgiyi,
  • 12:12 - 12:15
    sadece bir fincan çay yapmak için
    iki ila beş buçuk fincan su
  • 12:15 - 12:18
    arasında olması gerekiyor.
  • 12:18 - 12:21
    İşte buradaki su ısıtıcısı iki haznesi
  • 12:21 - 12:23
    olan bir örnek.
  • 12:23 - 12:25
    Biri kaynatma haznesi ve diğeri de su tutma haznesi.
  • 12:25 - 12:28
    Kullanıcının suyu kaynatmak için
  • 12:28 - 12:29
    şu düğmeye basması gerekiyor,
  • 12:29 - 12:31
    yani şu anlama geliyor,
    hepimiz tembel olduğumuz için
  • 12:31 - 12:33
    ne kadar ihtiyacın varsa o kadar dolduruyorsun.
  • 12:33 - 12:35
    Ve ben buna davranış değiştiren ürün diyorum:
  • 12:35 - 12:37
    sorunlara önceden müdahale eden ve onları çözen
  • 12:37 - 12:41
    ürünler, sistemler ve hizmetler.
  • 12:41 - 12:44
    İşte bu bir teknoloji arenası,
  • 12:44 - 12:46
    belli ki bu ürünler oldukça popüler,
  • 12:46 - 12:48
    ancak düşünüyorum da, eğer bu tür ürünleri
  • 12:48 - 12:50
    şimdiki hızımızda, ki bu çok yüksek, tasarlamaya
  • 12:50 - 12:52
    satın almaya ve atmaya
  • 12:52 - 12:55
    devam edeceksek,
  • 12:55 - 12:56
    şimdi dünyada yaşayan yedi milyar
  • 12:56 - 12:58
    insan var.
  • 12:58 - 13:00
    Geçen sene itibariyle altı milyar cep telefonu
  • 13:00 - 13:04
    kullanıcısı bulunuyor.
  • 13:04 - 13:07
    Her sene 1,5 milyar cep telefonu
  • 13:07 - 13:08
    üretim hatlarından geçiyor
  • 13:08 - 13:11
    ve bazı şirketler üretim hızlarının
  • 13:11 - 13:13
    insan doğum oranından daha
    fazla olduğunu söylüyorlar.
  • 13:13 - 13:16
    Geçen sene A.B.D.'de yüz elli iki milyon telefon atıldı,
  • 13:16 - 13:18
    sadece yüzde 11'i geri dönüştürüldü.
  • 13:18 - 13:21
    Ben Avusturalya'lıyım. 22 milyon nüfusumuz var -gülmeyin-
  • 13:21 - 13:24
    ve 22 milyon telefonun insanların çekmecelerinde
  • 13:24 - 13:27
    olduğu rapor edildi.
  • 13:27 - 13:31
    Bu sorunları çözmenin yollarını bulmalıyız,
  • 13:31 - 13:34
    çünkü bu işler çok karmaşık.
  • 13:34 - 13:37
    İçlerinde pek çok şey barındırıyorlar.
  • 13:37 - 13:41
    Altın! Artık bir ton altın cevheri yerine
  • 13:41 - 13:44
    bir ton eski cep telefonundan altın çıkarmanın
  • 13:44 - 13:47
    aslında daha ucuz olduğunu biliyor muydunuz?
  • 13:47 - 13:50
    Bunların içinde bir sürü oldukça karmaşık ve değerli
  • 13:50 - 13:51
    malzeme gömülü,
  • 13:51 - 13:54
    bu yüzden demontaj edilmelerini teşvik
    etmek için yollar bulmalıyız,
  • 13:54 - 13:56
    çünkü aksi taktirde olan bu.
  • 13:56 - 13:58
    Bu, Gana'da bir topluluk
  • 13:58 - 14:00
    ve B.M. tarafından 50 milyon ton kadar
  • 14:00 - 14:02
    e-atığın veya elektronik atığın
  • 14:02 - 14:05
    kaçırıldığı rapor ediliyor.
  • 14:05 - 14:06
    Altın ve diğer değerli malzemeleri
  • 14:06 - 14:08
    işte böyle çıkarıyorlar.
  • 14:08 - 14:10
    Elektronik atığı açık alanlarda
  • 14:10 - 14:12
    yakıyorlar.
  • 14:12 - 14:15
    Bunlar topluluklar ve bu dünyanın
    her tarafında oluyor.
  • 14:15 - 14:17
    Ve biz tasarımcılar olarak, iş adamları olarak,
  • 14:17 - 14:19
    tüketiciler olarak seçimlerimizin sonuçlarını
  • 14:19 - 14:22
    görmediğimiz için,
  • 14:22 - 14:23
    bu tür zararlar ortaya çıkıyor
  • 14:23 - 14:26
    ve bunlar insanların hayatları.
  • 14:26 - 14:30
    Bu yüzden, eğer bu dünyada daha
    sürdürülebilir bir şekilde
  • 14:30 - 14:33
    yaşamak istiyorsak, bu sorunlara
  • 14:33 - 14:37
    daha akıllı, daha sisteme dayalı,
    yenilikçi çözümler bulmalıyız.
  • 14:37 - 14:41
    Düşünün ki, cep telefonunuzu satın aldığınızda,
  • 14:41 - 14:43
    eskisini değiştirdiğiniz için
    aldığınız yeni telefonunuzu,
  • 14:43 - 14:45
    bu arada insanların telefonlarını
  • 14:45 - 14:47
    değiştirme süreleri ortalama 15 ila 18 ay,
  • 14:47 - 14:50
    işte böylesine bir cep telefonu değiştirme hızını
  • 14:50 - 14:52
    sürdüreceksek, o zaman bu sistemlerdeki
  • 14:52 - 14:54
    döngüyü tamamlamaya çalışmalıyız.
  • 14:54 - 14:56
    Bu telefonları üreten insanlar,
  • 14:56 - 14:58
    ki bazıları eminim ki bu odada şimdi,
  • 14:58 - 15:01
    belki kapalı çevrim sistemleri veya
  • 15:01 - 15:02
    ürün sistem hizmetleri dediğimiz
    şeylere bir göz atabilirler,
  • 15:02 - 15:05
    yani pazar talebinin olduğunu
  • 15:05 - 15:06
    ve bu pazar talebinin bir yere
    kaybolmayacağını saptayarak,
  • 15:06 - 15:09
    sorunu çözecek şekilde ürünü tasarlarsınız.
  • 15:09 - 15:12
    Demontaj için tasarlamak,
    hafif ürünler için tasarlamak.
  • 15:12 - 15:14
    Bu tür stratejilerin bugün Tesla Motors arabalarında
  • 15:14 - 15:17
    kullanıldığını duyduk.
  • 15:17 - 15:19
    Bu tür yaklaşımlar zor değildir,
  • 15:19 - 15:21
    ancak sistemi anlayarak
  • 15:21 - 15:24
    ve sonra uygulanabilir, pazar odaklı tüketici talebine
  • 15:24 - 15:26
    alternatifler bulmaya çalışarak,
  • 15:26 - 15:29
    sürdürülebilirlik gündemini temelden
  • 15:29 - 15:31
    değiştirmeye başlayabiliriz,
  • 15:31 - 15:33
    çünkü size bunu söylemek istemezdim ama,
  • 15:33 - 15:35
    tüketim en büyük problem.
  • 15:35 - 15:41
    Ancak, tasarım en iyi çözümlerden biri.
  • 15:41 - 15:43
    Bu tür ürünler her yerde var.
  • 15:43 - 15:46
    Bunları yapmak için alternatif yollar bularak,
  • 15:46 - 15:47
    aslında yenilik yapmaya başlayabiliriz
  • 15:47 - 15:49
    ve gerçekten yenilik yapmaya başlayabiliriz diyorum.
  • 15:49 - 15:51
    Eminim ki, bu odadaki herkes çok yenilikçi.
  • 15:51 - 15:53
    Ancak sürdürebilirliği sisteme dayalı
    çözümleri beslemek için
  • 15:53 - 15:56
    bir parametre, bir ölçüt olarak
  • 15:56 - 16:00
    kullanmayla ilgili olarak,
  • 16:00 - 16:03
    çünkü az önce bu basit ürünlerle
    size gösterdiğim gibi,
  • 16:03 - 16:07
    bu büyük sorunlara katkıda bulunuyorlar.
  • 16:07 - 16:09
    Bu yüzden, yaptığımız ürünlerin tüm ömrüne
  • 16:09 - 16:10
    bakmak zorundayız.
  • 16:10 - 16:12
    Eğer kâğıt ya da plastik torba kullandıysanız,
  • 16:12 - 16:14
    tekrar kullanılabilir olması
  • 16:14 - 16:16
    elbette daha faydalı,
  • 16:16 - 16:18
    o zaman kâğıt daha kötüdür
  • 16:18 - 16:20
    ve kâğıdın daha kötü olmasının sebebi ağırlığının
  • 16:20 - 16:22
    plastikten dört ila on kat daha fazla olmasıdır
  • 16:22 - 16:25
    ve yaşam döngüsü perspektifinden bakarak
  • 16:25 - 16:28
    bir kilo plastikle bir kilo kâğıdı karşılaştırdığımızda,
  • 16:28 - 16:29
    kâğıt çok daha iyidir,
  • 16:29 - 16:32
    ancak alışverişinizi evinize taşımak için
  • 16:32 - 16:35
    plastik veya kâğıt torbanın işlevselliği her bir materyalin bir kilosuyla yapılmaz.
  • 16:35 - 16:37
    Az bir miktar plastik ve
  • 16:37 - 16:39
    oldukça fazla kâğıt ile yapılır.
  • 16:39 - 16:42
    Çünkü işlevsellik çevresel etkiyi tanımlar ve
  • 16:42 - 16:45
    tasarımcıların bana her zaman çevreye zarar vermeyen malzemeleri sorduğunu daha önce söylemiştim.
  • 16:45 - 16:48
    Tamamen kaçınmanız gereken birkaç
    malzeme olduğunu söylüyorum.
  • 16:48 - 16:50
    Kalanlar ise uygulamalarla ilgili
  • 16:50 - 16:53
    ve sonuçta piyasa içinde tasarladığımız ve ürettiğimiz
  • 16:53 - 16:55
    veya tüketici olarak satın aldığımız
    herşey fonksiyon ile ilgili.
  • 16:55 - 16:57
    Bir şeyi istediğimiz için alıyoruz.
  • 16:57 - 17:00
    Bu yüzden nesneleri alt kırılımlarına ayırarak ve
  • 17:00 - 17:04
    bütün sistemi ve nesnenin tüm yaşamını, herşeyi,
  • 17:04 - 17:07
    ta başlangıçtan yaşamının sonuna dek,
  • 17:07 - 17:10
    göz önüne alıp akıllı, zarif, sofistike çözümler
  • 17:10 - 17:13
    ortaya koyarak,
  • 17:13 - 17:16
    gerçekten de yenilikçi çözümler
    bulmaya başlayabiliriz.
  • 17:16 - 17:18
    Ve sizi yakın zaman önce çalıştığım bir tasarımcı,
  • 17:18 - 17:22
    kıdemli bir tasarımcının söylediği kısa bir şeyle başbaşa bırakacağım.
  • 17:22 - 17:25
    Şöyle söyledim, "Neden sürdürebilirlik içerikli çalışmıyorsun? Bunu bildiğini sanıyorum."
  • 17:25 - 17:29
    Ve o da şöyle dedi, "Bak, kısa bir süre önce bir müşteriye bir sürdürülebilirlik projesi sundum
  • 17:29 - 17:31
    ve bana dönüp şöyle dedi,
  • 17:31 - 17:33
    'Daha ucuz olacağını biliyorum,
  • 17:33 - 17:34
    daha fazla satacağını biliyorum,
  • 17:34 - 17:39
    ancak biz öncü değiliz, çünkü öncülerin
    sırtlarında oklar vardır.'"
  • 17:39 - 17:41
    Bir oda dolusu öncümüzün olduğunu
    düşünüyorum ve orada bir yerlerde
  • 17:41 - 17:44
    daha fazla öncünün olduğunu umut ediyorum,
    çünkü bu sorunları çözmek zorundayız.
  • 17:44 - 17:45
    Teşekkürler.
  • 17:46 - 17:47
    (Alkış)
Title:
Kâğıt plastiği yener mi? Çevresel inançları tekrar gözden geçirmenin yolu.
Speaker:
Leyla Acaroglu
Description:

Çevre söz konusu olduğunda çoğumuz doğru olanı yapmak istiyoruz. Ancak, sürdürülebilirlik stratejisti Leyla Acaroglu, işlerin kâğıt torbayı tercih etmek kadar kolay olmadığını söylüyor. Gezegenimize nefes aldıracak sistemler ve ürünler yaratmak için, çevre konusunda sıkıca bağlandığımız mitlerden vazgeçmek ve daha büyük düşünmek üzere bize yapılan cesur bir çağrı.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
18:07
  • Merhabalar, 4:49 ile 5:16'da karbondioksit ayri yazilmis, birlesik olarak duzeltebilir misiniz? Tesekkurler.

Turkish subtitles

Revisions