Return to Video

טבע הוא בכל מקום--אנחנו רק צריכים ללמוד לראות אותו

  • 0:01 - 0:04
    אנו גונבים את הטבע מהילדים שלנו.
  • 0:05 - 0:08
    עכשיו, כשאני אומרת זאת, אני לא
    מתכוונת שאנחנו הורסים את הטבע
  • 0:08 - 0:10
    שהם ירצו שאנחנו נשמר,
  • 0:10 - 0:13
    למרות שלמרבה הצער
    גם זה המקרה.
  • 0:13 - 0:17
    למה שאני מתכוונת הוא שהתחלנו
    להגדיר את הטבע בדרך
  • 0:17 - 0:20
    שהיא כל-כך טהורה וכל-כך נוקשה
  • 0:20 - 0:23
    שתחת ההגדרה שיצרנו לעצמנו,
  • 0:23 - 0:25
    לא יישאר שום טבע לילדנו
  • 0:25 - 0:26
    כאשר הם יהיו מבוגרים.
  • 0:27 - 0:30
    אבל יש פתרון לזה.
  • 0:30 - 0:31
    אז הרשו לי להסביר.
  • 0:32 - 0:35
    ממש עכשיו, בני אדם משתמשים
    במחצית מהעולם
  • 0:35 - 0:38
    כדי לחיות, כדי לגדל את יבולם
    ואת העץ שלהם,
  • 0:38 - 0:40
    כדי לספק מרעה לבעלי החיים שלהם.
  • 0:40 - 0:42
    אם תסכמו את כל בני האדם,
  • 0:42 - 0:46
    אנחנו נשקול פי עשרה
    מאשר כל היונקים הפראיים יחדיו.
  • 0:47 - 0:49
    אנחנו חותכים כבישים דרך היער.
  • 0:50 - 0:54
    הוספנו חלקיקי פלסטיק
    לחולות של חופי האוקיינוסים.
  • 0:54 - 0:59
    שינינו את הכימיה של האדמה
    עם המדשנים המלאכותיים.
  • 0:59 - 1:02
    וכמובן, שינינו את הכימיה של האוויר.
  • 1:02 - 1:04
    אז כאשר אתם לוקחים
    את הנשימה הבאה שלכם,
  • 1:04 - 1:08
    אתם תשאבו 42 אחוזים
    יותר פחמן דו חמצני
  • 1:08 - 1:10
    מאשר הייתם נושמים ב-1750.
  • 1:11 - 1:14
    אז כל השינויים הללו, ועוד רבים אחרים,
  • 1:14 - 1:18
    התקבצו יחד למין גוש תחת
    הכותרת של "האנטרופוקן".
  • 1:18 - 1:21
    וזה מושג שכמה גאולוגים מציעים
  • 1:21 - 1:23
    שאנחנו צריכים לתת לעידן הנוכחי,
  • 1:23 - 1:26
    בהתייחס לכמה מתפשטת
    ההשפעה האנושית עליו.
  • 1:26 - 1:30
    עכשיו, זה עדיין רק עידן מוצע
    אבל אני חושבת שזו דרך מועילה
  • 1:30 - 1:34
    לחשוב על גודל ההשפעה
    של בני האדם על הפלנטה.
  • 1:35 - 1:36
    אז איפה זה שם את הטבע?
  • 1:37 - 1:40
    מה נחשב כטבע בעולם כאשר
    הכל מושפע עלי ידי בני אדם?
  • 1:41 - 1:46
    אז לפני 25 שנים, סופר הסביבה
    ביל מקקיבן אמר
  • 1:46 - 1:50
    שבגלל שטבע היה דבר
    נפרד מהאדם
  • 1:50 - 1:52
    ובגלל שמשמעות שינויי האקלים
  • 1:52 - 1:55
    שכל סנטימטר על כדור הארץ
    השתנה על ידי האדם,
  • 1:55 - 1:57
    שהטבע נגמר.
  • 1:57 - 2:00
    למעשה, הוא קרא לספרו
    "סופו של הטבע".
  • 2:02 - 2:04
    אני לא מסכימה עם זה.
    אני רק לא מסכימה עם זה.
  • 2:04 - 2:09
    אני לא מסכימה עם ההגדרה של טבע,
    בגלל, באופן בסיסי, אנחנו חיות.
  • 2:09 - 2:11
    נכון? כאילו, התפתחנו על הפלנטה הזו
  • 2:11 - 2:16
    בהקשר של כל שאר בעלי החיים
    אשר אתם אנחנו חולקים את הפלנטה,
  • 2:16 - 2:18
    ועם כל שאר הצמחים
    ועם כל שאר המיקרובים.
  • 2:18 - 2:20
    ולכן אני חושבת שהטבע
  • 2:21 - 2:25
    הוא לא זה שלא ננגע
    על ידי האנושות, גבר או אישה.
  • 2:25 - 2:29
    אני חושבת שטבע
    הוא בכל מקום שהחיים משגשגים,
  • 2:29 - 2:32
    בכל מקום שיש כמה זנים יחדיו,
  • 2:32 - 2:35
    בכל מקום שיש ירוק וכחול
    ומשגשגים ומלאים עם חיים
  • 2:35 - 2:36
    וגדלים.
  • 2:38 - 2:39
    ותחת הגדרה זו,
  • 2:40 - 2:42
    דברים נראים מעט שונה.
  • 2:42 - 2:46
    עכשיו, אני מבינה שישנם חלקים
    מסוימים של הטבע הזה
  • 2:46 - 2:48
    שמדברים עבורנו בדרך מיוחדת.
  • 2:48 - 2:50
    מקומות כמו יילוסטון,
  • 2:50 - 2:52
    או הפסגות המונגוליים,
  • 2:52 - 2:53
    או שונית המחסום הגדולה
  • 2:53 - 2:55
    או הסרנגטי.
  • 2:55 - 2:59
    מקומות שאנחנו חושבים כמעין
    ייצוג של גן עדן
  • 2:59 - 3:01
    של הטבע לפני שהרסנו את הכל.
  • 3:03 - 3:07
    ובדרך מסוימת הם פחות מושפעים
    על על ידי הפעילות היום יומית שלנו.
  • 3:07 - 3:09
    במרבית המקומות הללו
    אין כבישים או מעט כבישים,
  • 3:09 - 3:11
    הלאה, כמו אלה.
  • 3:11 - 3:17
    אבל בסופו של דבר, אפילו גני העדן הללו
    מושפעים עמוקות על ידי בני אדם.
  • 3:17 - 3:19
    עכשיו, בואו רק ניקח
    את צפון אמריקה, לדוגמה,
  • 3:19 - 3:21
    מכיוון שזה האזור שאנחנו נפגשים.
  • 3:21 - 3:24
    אז בין לפני בערך 15,000 שנים
    כאשר אנשים רק הגיעו לכאן,
  • 3:24 - 3:27
    הם התחילו תהליך
    של אינטראקציה עם הטבע
  • 3:27 - 3:31
    שהוביל להכחדה
    של בעלי חיים בעלי גופים גדולים,
  • 3:31 - 3:33
    מהמסטודנים ועד לעצלן האדמה הענק,
  • 3:33 - 3:35
    חתולי שן-חרב,
  • 3:35 - 3:38
    כל בעלי החיים המגניבים הללו
    שלצערנו כבר לא איתנו.
  • 3:38 - 3:40
    וכאשר בעלי החיים הללו הוכחדו,
  • 3:40 - 3:43
    אתם יודעים, המערכת האקולוגית
    לא עמדה מלכת.
  • 3:43 - 3:46
    גלי אפקט ענקיים
    שינו שטחי מראה ליערות,
  • 3:46 - 3:49
    שינו את הרכב היער מעץ אחד למשנהו.
  • 3:50 - 3:52
    לכן אפילו בגני-עדן הללו,
  • 3:52 - 3:53
    אפילו באזורים שנראים מושלמים הללו
  • 3:54 - 3:57
    שנראה שמזכירים לנו
    עבר לפני אנשים,
  • 3:57 - 4:00
    אנחנו למעשה מסתכלים על נוף מושפע מבני אדם.
  • 4:01 - 4:05
    לא רק בני אדם פרהיסטוריים,
    אלא גם אנשים היסטוריים, אוכלוסיית הילידים
  • 4:05 - 4:08
    עד לרגע שבו המתיישבים הראשונים הופיעו.
  • 4:08 - 4:11
    וזה אותו דבר גם לגבי היבשות האחרות.
  • 4:11 - 4:14
    אנשים פשוט מעורבים בטבע
  • 4:14 - 4:17
    בדרך מאוד משפיעה
    ולאורך זמן מאוד ארוך.
  • 4:18 - 4:20
    עכשיו, רק לאחרונה,
    מישהו אמר לי,
  • 4:20 - 4:22
    "או, אבל ישנם עדיין מקומות פראיים."
  • 4:22 - 4:24
    ואני אמרתי, "איפה? איפה? אני רוצה ללכת."
  • 4:24 - 4:26
    והוא אמר, "באמזונס".
  • 4:26 - 4:30
    ואני אמרתי, "או, האמזונס,
    בדיוק הייתי שם.
  • 4:30 - 4:33
    זה היה אדיר. נאשיונאל ג'יאוגרפיק
    שלחו אותי לפארק הלאומי מאנו,
  • 4:33 - 4:34
    שהוא באמזונס הפרואני,
  • 4:35 - 4:38
    אבל זה יער גשם ענק,
    לא מבורא, אין כבישים,
  • 4:38 - 4:40
    מוגן כ-פארק לאומי,
  • 4:40 - 4:43
    אחד הפארקים בעלי המגוון
    הביולוגי הגדולים בעולם.
  • 4:43 - 4:47
    וכאשר הגעתי לשם עם הקאנו שלי,
    מה מצאתי, אנשים.
  • 4:48 - 4:51
    אנשים גרים שם מאות ואלפי שנים.
  • 4:51 - 4:54
    אנשים גרים שם, והם לא סתם
    צפים מעל הג'ונגל.
  • 4:54 - 4:57
    יש להם מערכת יחסים משמעותית עם הנוף.
  • 4:57 - 5:00
    הם צדים. הם מגדלים יבולים.
  • 5:00 - 5:01
    הם מבייתים יבולים.
  • 5:01 - 5:04
    הם משתמשים במשאבים הטבעיים
    כדי לבנות את בתיהם,
  • 5:04 - 5:05
    לסוכך על ביתיהם.
  • 5:06 - 5:10
    הם אפילו הופכים חיות לבעלי חיים
    כאלו שאנו מחשיבים בעלי חיים פראיים.
  • 5:10 - 5:12
    האנשים הללו שם
  • 5:12 - 5:14
    והם באינטראקציה עם הסביבה
  • 5:14 - 5:17
    בדרך משמעותית
    ושאתה יכול לראות בסביבה.
  • 5:17 - 5:20
    עכשיו, אני הייתי עם
    אנתרופולוג בטיול הזה,
  • 5:20 - 5:22
    והוא אמר לי, כאשר צפנו במורד הנהר,
  • 5:22 - 5:27
    הוא אמר, "אין ריק דמוגרפי באמזונס."
  • 5:27 - 5:29
    ההצהרה הזו ממש נתקעה איתי,
  • 5:29 - 5:32
    בגלל מה שזה אומר שכל האמזונס
    הוא כמו זה.
  • 5:32 - 5:33
    ישנם אנשים בכל מקום.
  • 5:34 - 5:36
    ויערות טרופים נוספים רבים
    הם אותו דבר,
  • 5:36 - 5:38
    ולא רק יערות טרופיים.
  • 5:38 - 5:41
    אנשים השפיעו על מערכות אקולוגיות בעבר,
  • 5:41 - 5:44
    והם ממשיכים להשפיע עליהן בהווה,
  • 5:44 - 5:47
    אפילו במקומות שקשה
    יותר להבחין.
  • 5:48 - 5:53
    אז, אז אם כל ההגדרות
    של טבע בהן אנחנו רוצים להשתמש
  • 5:53 - 5:56
    קשורות לכך שהוא
    לא הושפע על ידי בני אדם
  • 5:56 - 5:57
    או שאין בו אנשים,
  • 5:57 - 6:03
    אם כולם נותנים לנו תוצאה
    שאין לנו טבע,
  • 6:03 - 6:05
    אז אולי אלו הגדרות שגויות.
  • 6:05 - 6:09
    אולי אנחנו צריכים להגדיר זאת
    על ידי הנוכחות של מספר מינים,
  • 6:09 - 6:11
    על ידי הנוכחות של חיים משגשגים.
  • 6:11 - 6:13
    עכשיו, אם אנחנו עושים זאת בדרך הזו,
  • 6:13 - 6:15
    מה קיבלנו?
  • 6:15 - 6:17
    ובכן, זה הפלא הזה.
  • 6:17 - 6:20
    לפתע, ישנו טבע מסביב כולנו.
  • 6:20 - 6:23
    לפתע, אנחנו רואים את
    מרבה הרגליים דנאית מלכותית
  • 6:23 - 6:25
    סועדת מהצמח הזה,
  • 6:25 - 6:27
    ואנחנו מבינים שהנה זה,
  • 6:27 - 6:29
    ובמגרש הריק הזה בצ'טנוגה.
  • 6:30 - 6:32
    ותראו את המגרש הריק הזה.
  • 6:32 - 6:33
    אני מתכוונת, הנה, כמו, כנראה,
  • 6:33 - 6:36
    תריסר, מינימום,
    סוגים של מני צמחים גדלים שם,
  • 6:36 - 6:39
    תומכים בכל מיני חרקים שונים,
  • 6:39 - 6:43
    וזה לחלוטין חלל שאינו מנוהל,
    לחלוטין חלל פראי.
  • 6:43 - 6:46
    זהו סוג של טבע פרטי
    ישר מתחת לאפינו,
  • 6:46 - 6:48
    שאנחנו אפילו לא מבחינים בו.
  • 6:49 - 6:51
    וישנו פרדוקס קטן ומעניין.
  • 6:51 - 6:53
    אז הטבע הזה,
  • 6:53 - 6:55
    הסוג הזה של הפרא, החלק הלא מרוסן
  • 6:56 - 6:59
    של הקיום האורבני שלנו,
    פרה-אורבני, חקלאי פרברי
  • 6:59 - 7:02
    שטס מתחת לרדאר,
  • 7:02 - 7:05
    והוא כנראה יותר פראי
    מפארק לאומי,
  • 7:06 - 7:09
    בגלל שפארקים לאומיים
    מנוהלים בקפידה יתרה
  • 7:09 - 7:10
    במאה ה-21.
  • 7:10 - 7:14
    אגם קרטר בדרום אורגון,
    שהוא הפארק הלאומי הקרוב אלי,
  • 7:14 - 7:19
    זו דוגמה יפיפייה לנוף
    שנראה שהוא מגיע מן העבר.
  • 7:19 - 7:21
    אבל הם מנהלים אותו בקפידה.
  • 7:21 - 7:24
    אחד הנושאים שיש להם כעת
    הוא מוות של קליפת האורן הלבן.
  • 7:25 - 7:27
    אורן לבן קליפה
    הוא יפיפייה, כריזמטי --
  • 7:27 - 7:30
    אני אומר שהוא זן כריזמטי
  • 7:30 - 7:32
    שגדל במקומות גבוהים --
  • 7:32 - 7:35
    ויש לו את כל הבעיות כרגע עם מחלות.
  • 7:35 - 7:37
    יש יבלות חלודה שהתגלו,
  • 7:37 - 7:38
    חיפושיות קליפה.
  • 7:38 - 7:42
    אז כדי להתמודד עם זה,
    שירותי הפארק שתלו
  • 7:42 - 7:46
    זרעי אורן לבן עמיד לחלודה בפארק,
  • 7:47 - 7:50
    אפילו באזורים שהם מנהלים כטבעיים.
  • 7:50 - 7:53
    והם אפילו שמים דוחי
    חיפושיות באזורי מפתח
  • 7:53 - 7:55
    כמו שראיתי בפעם האחרונה
    שהלכתי לצעוד שם.
  • 7:56 - 7:59
    ודברים מהסוג הזה
    יותר נפוצים משהייתם נוטים לחשוב.
  • 7:59 - 8:01
    פארקים לאומיים מנוהלים בקפידה.
  • 8:01 - 8:04
    החיים הפראיים נשמרים
    בגודל אוכלוסייה ומבנה מסוימים.
  • 8:04 - 8:05
    שרפות נבלמות.
  • 8:05 - 8:07
    שרפות מוצתות בכוונה.
  • 8:07 - 8:09
    מינים שאינם מקומיים מוצאים החוצה.
  • 8:09 - 8:11
    מינים מקומיים מוחזרים.
  • 8:11 - 8:12
    ולמעשה, הסתכלתי,
  • 8:12 - 8:15
    והפארק הלאומי בנף
    עושה את כל הדברים שכרגע ציינתי:
  • 8:15 - 8:16
    מדכא שרפות, יוצר שרפות,
  • 8:17 - 8:19
    קולר רדיו לזאבים,
    מחזיר לשטח ביזונים.
  • 8:19 - 8:22
    זו הרבה עבודה לגרום למקומות
    להיראות שלא ננגעו.
  • 8:22 - 8:25
    (צחוק)
  • 8:25 - 8:28
    (מחיאות כפיים)
  • 8:31 - 8:36
    ואירוניה נוספת היא,
    המקומות האלו שאהבנו מאוד
  • 8:36 - 8:38
    אלו המקומות שאנחנו
    אוהבים יותר מדי, לפעמים.
  • 8:38 - 8:40
    רבים מאיתנו ישמחו ללכת לשם,
  • 8:40 - 8:42
    ובגלל שאנחנו מנהלים אותם להיות יציבים
  • 8:42 - 8:44
    בפני העולם המשתנה,
  • 8:44 - 8:47
    לעתים קרובות הם נהיים
    יותר שבירים לאורך זמן.
  • 8:47 - 8:50
    מה שאומר שהם המקומות
    הכי גרועים לחלוטין
  • 8:50 - 8:52
    לקחת את הילדים שלכם לחופשה,
  • 8:52 - 8:54
    בגלל שאתם לא יכולים לעשות שם כלום.
  • 8:54 - 8:55
    אתם לא יכולים לטפס על העצים.
  • 8:55 - 8:57
    אתם לא יכולים לדוג את הדגים.
  • 8:57 - 8:59
    אתם לא יכולים לעשות
    מדורה באמצע שום מקום.
  • 8:59 - 9:01
    אתם לא יכולים לקחת
    אצטרובלים הביתה
  • 9:01 - 9:03
    ישנם כל-כך הרבה חוקים
    ומגבלות
  • 9:03 - 9:05
    שמנקודת מבט של ילד,
  • 9:05 - 9:06
    זה כאילו, הטבע הכי גרוע אי פעם.
  • 9:07 - 9:10
    כי ילדים לא רוצים לצעוד
  • 9:10 - 9:12
    דרך מרחב יפיפה במשך חמש שעות
  • 9:12 - 9:14
    ואז להסתכל על נוף יפה.
  • 9:14 - 9:16
    זה אולי מה שאנחנו
    רוצים לעשות כמבוגרים,
  • 9:16 - 9:19
    אבל מה שילדים רוצים
    לעשות זה להתמקם בנקודה אחת
  • 9:19 - 9:21
    ופשוט לשחק את זה, פשוט לעבוד עם זה,
  • 9:21 - 9:25
    פשוט להרים את זה, לבנות בית,
    לבנות מבצר, לעשות משהו כמו זה.
  • 9:26 - 9:29
    בנוסף, מעין גני העדן הללו
  • 9:29 - 9:32
    לרוב מרוחקים מהיכן שאנשים חיים.
  • 9:32 - 9:35
    ויקר לבקר בהם. הם קשים לביקור.
  • 9:35 - 9:38
    מה שאומר שהם רק זמינים לאליטות,
  • 9:38 - 9:39
    וזו בעיה אמתית.
  • 9:41 - 9:44
    ארגון שימור הטבע
    ביצע סקר בקרב ילדים צעירים,
  • 9:44 - 9:48
    והם שאלו אותם, כמה זמן
    אתם מבלים בחוץ?
  • 9:48 - 9:51
    ורק שניים מתוך חמישה
    מבלים זמן בחוץ
  • 9:51 - 9:52
    לפחות פעם בשבוע.
  • 9:52 - 9:55
    שאר השלושה מתוך חמישה
    פשוט נשארו בפנים.
  • 9:55 - 9:59
    וכאשר שאלו אותם למה,
    מהם המחסומים לצאת החוצה,
  • 9:59 - 10:02
    התגובה של 61 אחוזים היתה,
  • 10:02 - 10:05
    "אין אזורים טבעיים ליד הבית שלי."
  • 10:06 - 10:10
    וזה משוגע.
    זה פשוט לא נכון.
  • 10:10 - 10:13
    אני מתכוונת, 71 אחוזים
    מהאנשים בארה"ב
  • 10:13 - 10:16
    גרים במרחק 10 דקות
    הליכה מפארק עירוני.
  • 10:16 - 10:18
    ואני בטוחה שמספרים
    דומים במדינות אחרות.
  • 10:18 - 10:21
    וזה אפילו לא כולל
    את הגינה האחורית שלכם,
  • 10:21 - 10:23
    החריצים האורבניים,
    המגרש הריק.
  • 10:23 - 10:25
    כולם חיים ליד טבע.
  • 10:25 - 10:28
    כל ילד חי ליד טבע.
  • 10:28 - 10:30
    משום מה פשוט שכחנו
    איך לראות את זה.
  • 10:30 - 10:33
    בילינו יותר מדי זמן לצפות בסרטים
    תיעודיים של דיויד אטנבורו
  • 10:33 - 10:35
    שם הטבע ממש סקסי --
  • 10:35 - 10:36
    (צחוק)
  • 10:36 - 10:40
    ופשוט שכחנו איך לראות את הטבע
    שנמצא כמשמעו ממש מחוץ לדלתנו,
  • 10:40 - 10:42
    הטבע של עצי הרחוב.
  • 10:42 - 10:44
    אז הנה דוגמא: פילדלפיה.
  • 10:44 - 10:47
    יש מסילה מורמת מגניבה
  • 10:47 - 10:49
    שניתן לראות מהקרקע, שהיא ננתשה.
  • 10:49 - 10:53
    עכשיו, זה אולי נשמע כמו תחילת
    הסיפור של ההיי-ליין במנהטן,
  • 10:53 - 10:55
    והוא מאוד דומה, אלא שהם
    עדיין לא פיתחו אותו לפארק עדיין,
  • 10:55 - 10:58
    למרות שהם עובדים על זה.
  • 10:58 - 11:01
    אז כרגע, זה עדיין מעין פרא סודי
  • 11:01 - 11:02
    בלב פילדלפיה,
  • 11:02 - 11:05
    ואם אתה יודע איפה
    החור בגדר השרשראות,
  • 11:05 - 11:07
    אתה יכול להידחס למעלה
  • 11:07 - 11:10
    ואתה יכול למצוא את
    האחו הפראי הזה
  • 11:10 - 11:12
    פשוט צף מעל העיר של פילדלפיה.
  • 11:13 - 11:16
    כל אחד מהצמחים הללו
    גדל מתוך זרע
  • 11:16 - 11:17
    שזרע את עצמו שם.
  • 11:17 - 11:20
    זה טבע פראי-עצמאי
    אוטונומי לחלוטין.
  • 11:20 - 11:22
    והוא בדיוק במרכז העיר.
  • 11:22 - 11:25
    והם שלחו אנשים למעלה
    כדי לעשות מעין סקר ביולוגי,
  • 11:25 - 11:28
    וישנם למעלה מ 50 מיני צמחים שם למעלה.
  • 11:29 - 11:30
    ואלו לא רק צמחים.
  • 11:30 - 11:33
    זו מערכת אקולוגית,
    מערכת אקולוגית מתפקדת ופעילה.
  • 11:33 - 11:36
    היא יוצרת אדמה,
    היא סופחת פחמן.
  • 11:36 - 11:38
    האבקה מתבצעת.
  • 11:38 - 11:40
    אני מתכוונת, זו ממש מערכת אקולוגית.
  • 11:41 - 11:45
    אז מדענים התחילו לקרוא למערכות
    אקולוגיות כאלו כ"מערכות אקולוגיות חדשניות"
  • 11:45 - 11:48
    בגלל שלרוב הן נשלטות
    על-ידי מינים לא מקומיים,
  • 11:48 - 11:50
    ובגלל שהם ממש מוזרים.
  • 11:50 - 11:52
    הם לא דומים לדבר שראינו קודם.
  • 11:52 - 11:56
    במשך זמן רב, ביטלנו את כל
    המערכות האקולוגיות החדשניות הללו כשטות.
  • 11:56 - 11:59
    אנחנו מדברים על שדות חקלאיים
    שגדלו מחדש,
  • 11:59 - 12:02
    מטעי עצים שלא
    מנוהלים על בסיס יום-יומי,
  • 12:02 - 12:05
    גדילה שנייה של היער,
    כל החוף המזרחי,
  • 12:05 - 12:09
    שאחראי שהחקלאות נעה מערבה,
    היער צץ חזרה.
  • 12:09 - 12:12
    וכמובן, פחות או יותר כל הוואי,
  • 12:12 - 12:14
    שמערכות אקולוגיות חדשניות
    הן הנורמה,
  • 12:15 - 12:17
    היכן שמינים אקזוטיים שולטים.
  • 12:17 - 12:20
    ביער הזה כאן יש עץ אדר מייפל,
  • 12:20 - 12:22
    יש בו שרכי חרב מדרום-מזרח אסיה.
  • 12:23 - 12:25
    אתם יכולים לייצר מערכת
    אקולוגית חדשנית משלכם.
  • 12:25 - 12:26
    זה דיי פשוט.
  • 12:26 - 12:28
    אתם פשוט מפסיקים
    להשתמש במכסחת הדשא.
  • 12:28 - 12:30
    (צחוק)
  • 12:30 - 12:33
    ללקה האנסקי היה אקולוג בפינלנד,
    והוא עושה את הניסוי הזה בעצמו.
  • 12:33 - 12:35
    הוא פשוט הפסיק לכסח
    את הדשא שלו,
  • 12:35 - 12:37
    ואחרי כמה שנים,
    הוא הביא כמה סטודנטים,
  • 12:37 - 12:40
    והם עשו מעין בליץ-ביולוגי בגינה שלו,
  • 12:40 - 12:44
    והם מצאו 375 מינים של צמחים,
  • 12:44 - 12:46
    כולל שני מינים בסכנת הכחדה.
  • 12:48 - 12:54
    אז כשתהיו שם למעלה
    על ההיי-ליין העתידי של פילדלפיה,
  • 12:54 - 12:56
    מוקפים בפרא הטבעי הזה,
  • 12:56 - 13:00
    מוקפים במגוון הזה,
    השפע הזה, הפעילות הזו,
  • 13:00 - 13:01
    אתם יכולים להסתכל הצידה
  • 13:01 - 13:04
    ואתם יכולים לראות גן משחקים
    מקומי עבור בית ספר מקומי,
  • 13:04 - 13:06
    וככה זה נראה.
  • 13:06 - 13:08
    לילדים הללו יש, זה --
  • 13:08 - 13:10
    אתם יודעים, תחת ההגדרה שלי,
  • 13:10 - 13:12
    יש הרבה מכדור הארץ
    שנחשב כטבע,
  • 13:12 - 13:15
    אבל אלו יהיו אחד ממעט המקומות
    שלא ייחשבו כטבע.
  • 13:15 - 13:19
    אין כאן דבר מלבד בני אדם,
    שום צמחים אחרים, שום בעלי חיים אחרים.
  • 13:19 - 13:20
    ומה שאני באמת רציתי לעשות
  • 13:20 - 13:22
    היה רק, כמו,
    לזרוק סולם על הצד
  • 13:22 - 13:26
    ולהביא את כל הילדים לעלות
    למעלה איתי לאחו המגניב.
  • 13:26 - 13:29
    בדרך מסיימת, אני מרגישה
    כאילו אלו הבחירות שעומדות בפנינו.
  • 13:29 - 13:34
    אם נבטל את הטבע החדש הזה
    כלא מתקבל או סתמי או לא טוב,
  • 13:35 - 13:38
    אנחנו עלולים לשים עליהם מדרכה.
  • 13:38 - 13:40
    ובעולם שבו הכל משתנה.
  • 13:40 - 13:43
    אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים
    לגבי איך אנחנו מגדירים טבע.
  • 13:44 - 13:46
    כדי לא לגנוב אותו
    מהילדים שלנו,
  • 13:46 - 13:48
    אנחנו צריכים לעשות שני דברים.
  • 13:48 - 13:52
    ראשית, אנחנו לא יכולים
    להגדיר את הטבע כמשהו שלא ננגע.
  • 13:52 - 13:54
    לא היה בזה שום הגיון גם ככה.
  • 13:54 - 13:56
    טבע לא היה ללא מגע
    במשך אלפי שנים.
  • 13:56 - 14:00
    וזה לא כולל את רוב הטבע
    שרוב האנשים יכולים לבקר בו
  • 14:00 - 14:02
    ולקיים מערכת יחסים איתו,
  • 14:02 - 14:06
    כולל רק טבע שילדים
    לא יכולים לגעת.
  • 14:06 - 14:09
    מה שמביא אותי לדבר השני
    שאנחנו חייבים לעשות,
  • 14:09 - 14:11
    זה שאנחנו חייבים לתת
    לילדים לגעת בטבע,
  • 14:12 - 14:14
    בגלל שמה שלא ננגע לא נאהב.
  • 14:14 - 14:17
    (מחיאות כפיים)
  • 14:23 - 14:27
    אנחנו עומדים בפני כמה שינויים
    סביבתיים מאתגרים ועגומים בכדור הארץ.
  • 14:27 - 14:29
    שינויי אקלים הוא אחד מהם.
  • 14:29 - 14:31
    ישנם עוד: איבוד מגוון ביולוגי
    הוא האהוב עלי
  • 14:31 - 14:34
    להיכנס ללחץ באמצע הלילה.
  • 14:34 - 14:35
    אבל כדי לפתור אותם.
  • 14:35 - 14:38
    אנחנו צריכים אנשים --
    חכמים, אנשים מסורים --
  • 14:38 - 14:40
    שאכפת להם מהטבע.
  • 14:40 - 14:43
    והדרך היחידה שבה נגדל
    דור של אנשים
  • 14:43 - 14:44
    שאכפת להם מהטבע
  • 14:44 - 14:46
    הוא על-ידי כך שניתן
    להם לגעת בטבע.
  • 14:46 - 14:49
    יש לי תיאוריה מבצר על אקולוגיה.
  • 14:49 - 14:51
    תיאוריה מבצר של שימור.
  • 14:51 - 14:54
    כל אקולוגי שאני מכירה,
    כל ביולוג שימור שאני מכירה,
  • 14:54 - 14:56
    כל מומחה שימור שאני מכירה,
  • 14:56 - 14:58
    בנו מבצרים כאשר הם היו ילדים.
  • 14:59 - 15:02
    אם יש לנו דור שלא
    יודע כיצד לבנות מבצר,
  • 15:02 - 15:05
    יהיה לנו דור שלא יודע
    איך שיהיה לו אכפת מהטבע.
  • 15:05 - 15:07
    ואני לא רוצה להיות זו שתספר
    לילד הזה,
  • 15:07 - 15:08
    שבתכנית מיוחדת
  • 15:08 - 15:11
    שלוקחת ילדים מפילדלפיה
    משכונה ענייה
  • 15:11 - 15:13
    ולוקחת אותם
    לפארקים העירוניים,
  • 15:13 - 15:15
    אני לא רוצה להיות זו שתספר
    לו שהפרח שהוא מחזיק
  • 15:15 - 15:19
    הוא עשב פולש לא מקומי
    שהוא צריך לזרוק כמו אשפה.
  • 15:20 - 15:23
    אני חושבת שאני מעדיפה ללמוד
    מהילד הזה
  • 15:23 - 15:26
    שלא משנה מאיפה
    הצמח הזה הגיע,
  • 15:26 - 15:30
    הוא יפיפה, ומגיע לו
    שיגעו בו ויעריכו אותו.
  • 15:30 - 15:31
    תודה רבה.
  • 15:31 - 15:39
    (מחיאות כפיים)
Title:
טבע הוא בכל מקום--אנחנו רק צריכים ללמוד לראות אותו
Speaker:
אמה מאריס
Description:

איך אתם מגדירים "טבע"? אם אנחנו מגדירים אותו כזה שלא ננגע על ידי בני-אדם, אז לא יישאר לנו, אומרת כותבת הסביבה אמה מאריס. היא מאיצה בנו לשקול הגדרה חדשה לטבע -- כזו שכוללת לא רק את הפרא הבתולי אלא גם את הצמחים הלא מטופלים שגדלים באזורים האורבניים -- ומעודדת אותנו להביא את הילדים החוצה לגעת ולשחק איתו, כדי שיום אחד הם יוכלו לאהוב ולהגן עליו.

more » « less
Video Language:
English
Team:
closed TED
Project:
TEDTalks
Duration:
15:52

Hebrew subtitles

Revisions